Empreses 26/03/2012

Alimentària: Tendències al sector de l’alimentació que generen oportunitats professionals

3 min

Comença a Barcelona Alimentaria 2012, el Saló Internacional de l’Alimentació i les Begudes. Durant els propers 4 dies, el Saló preveu acollir més de 140.000 professionals del sector amb voluntat d’obrir noves oportunitats de negoci i conèixer les darreres tendències i innovacions en la indústria alimentària que enguany es congregaran en el nou espai The Alimentaria Hub.

El sector de l’Alimentació és un dels menys afectats per la crisi econòmica: al conjunt de l’Estat el sector va créixer un 0.04% al 2011, amb una facturació de 80.700 milions d’euros i donant ocupació estable a 450.000 persones. A Catalunya el sector també es situa com un dels motors de sortida de la crisi: al 2011, la indústria agroalimentària catalana tenia 75.219 persones ocupades a través dels gairebé 3.000 negocis que hi ha ubicats.

Tot i aquestes bones dades, el sector continua en permanent millora per a ser competitiu, i ho fa al voltant de tres eixos principals: innovació en el producte, per adaptar-se a les noves pautes de consum dels diferents segments de la població; innovació en els processos, per tal de reduir els costos i poder competir amb menors preus; i, per últim, potenciant la internacionalització.

Els nous hàbits de consum: aliments funcionals i locals

El fenomen self-careself-care arriba a la indústria alimentària. El consumidor manifesta un interès creixent vers els productes alimentaris que, a més del valor nutritiu, aporten beneficis a les funcions fisiològiques. Es tracta dels aliments funcionals: productes beneficiosos per al desenvolupament de l’organisme, el sistema cardiovascular, els antioxidants, el metabolisme de xenobiòtics o el sistema gastrointestinal. El desenvolupament dels aliments funcionals promou la diversificació de les empreses del sector i obra les portes a professionals del R+D+i com l’Investigador/a expert en nous aliments o el Responsable en aliments funcionals.

Altra tendència que s’està consolidant és l’oferta de productes alimentaris pròxims, de qualitat, assequibles i sostenibles. El producte alimentari local respon a aquestes exigències, i proporciona un nou repte als professionals de la logística, en tant que la producció i comercialització necessita de nous sistemes de subministrament que garanteixin l’aprovisionament dels distribuïdors locals d’una manera flexible i eficient.

Darrera la diversificació dels productes alimentaris hi ha una estratègia comuna: la diferenciació i posicionament del producte en el mercat. Com tot producte de consum, el seu èxit depèn de les emocions que aquest pugui generar en el consumidor. Aspectes com el disseny de l’embolcall o la creativitat de les campanyes de màrqueting són claus en aquest aspecte, donant també una opció als experts en packaging i als professionals de la publicitat.

Publicat per: Carolina Lorenzo, Equip Tècnic del Centre per al Desenvolupament Professional Porta22 de Barcelona Activa.

stats