Consultori empresarial

Generar beneficis és com seguir una dieta

Alexandra Masó explica com afrontar l'encariment de preus de l'energia

2 min
La pujada del preu de l’electricitat la notaran els usuaris en el rebut de la llum del mes d’agost.

Tinc un bar i aquest estiu he pagat més de quatre vegades el que vaig pagar l’any passat en llum i gas. Tots els beneficis de juny, juliol i agost que he tingut han estat per pagar factures i em preocupa el futur del meu negoci. Què puc fer? (José, Barcelona)

—  El que solem recomanar és una doble intervenció per augmentar l’eficiència i ampliar la quota de mercat, o dit d’una altra manera: evitar pèrdues i explotar oportunitats.

Augmentar l’eficiència implica tres passos. Primer cal escandallar els processos que seguim, és a dir, definir i quantificar els recursos, temps i accions que dediquem per prestar cada servei que oferim, com per exemple preparar i servir un entrepà. En segon lloc, analitzem i procurem reduir els passos i els temps i millorar processos. El tercer pas i autèntic repte és aplicar aquests nous temps i processos. Això implica tenir-los per escrit, aconseguir que tots els implicats a l’empresa els segueixin (incloent-hi els proveïdors) i controlar que aquests passos repercuteixin en una millora de l’eficiència.

El segon element d’aquesta fórmula és ampliar la quota de mercat per augmentar ingressos. Aquesta decisió comporta ampliar el nombre i tipus de client, replantejant els serveis que oferim, ampliant els canals de comunicació, la freqüència de comunicació, els horaris del negoci i els punts de distribució. El secret d’aquesta estratègia és trobar l’equilibri entre els nostres objectius i el comportament del mercat. Per exemple: volem augmentar els clients d’oficina que venen a esmorzar, ho anunciem a Instagram i acaben augmentant els seguidors joves estudiants. Haurem de decidir si perseverar en el perfil d’oficina o mantenir la comunicació explorant el perfil d’estudiants.

Un últim consell: paciència i constància. Tendim a buscar aquella solució immediata que encaixi amb el nostre problema concret, però en estratègia de mercat tornar a generar beneficis és com seguir una dieta: no n’hi ha prou amb seguir-la unes setmanes i tornar als antics hàbits, cal perseverar i anar controlant que s’estiguin donant els canvis. I si no canvia res, caldrà revisar la dieta i continuar.  

*Fes-nos arribar aquí els dubtes que tinguis sobre el teu negoci i mirarem de donar-hi resposta al Consultori Empresarial.

stats