Consultori empresarial

Com explico als meus treballadors que no els puc apujar el sou?

La consultora Alexandra Masó planteja com encarar una negociació salarial quan l'empresa no se la pot permetre

2 min
Imatge d'arxiu d'una oficina a Barcelona.
  • Amb la pujada de costos la meva empresa ha vist caure els marges fins al límit. Els treballadors em demanen una pujada de sous per fer front a la inflació, però això ens deixaria en pèrdues i, per tant, no ho puc fer. Com els ho explico?

Si es tracta d’una pujada salarial pactada, per conveni o que s’hagi instaurat i es faci cada any, el més adequat és parlar amb un assessor laboral per decidir quina és la millor manera de procedir. Per contra, si estem parlant d’una petició puntual feta per les treballadores i treballadors, hi ha dues eines que et facilitaran transformar aquesta conversa gens agradable en una oportunitat d’unir l’equip.

Per un costat, crea una proposta. Què els oferiràs? Una pujada de sou queda clar que no, però un acord satisfactori implica que totes les parts hi guanyin quelcom. Pregunta’t per què volen la pujada de sou. Potser per pagar les factures, per no renunciar al seu ritme de vida o per aconseguir estalviar. Per cada resposta a la qual arribis torna’t a preguntar el perquè. Per exemple, per què volen estalviar més? A aquesta tècnica se la coneix com a maièutica i la va instaurar Sòcrates. T’interessa trobar una resposta amb la qual puguis arribar a un acord. Potser no pots apujar sous, però sí que pots oferir unes hores d’assessorament amb el teu gestor als treballadors que ho vulguin. Has de guanyar tu, però també ells.

La segona eina que tens és el discurs emocional. La relació dels humans amb els diners és complexa i sobretot... emocional. Per molt bones raons que tinguis per negar-te a la pujada de sous has d’adaptar aquests motius a un registre emocional. Per tant, enumera totes les raons objectives per les quals saps que no és factible un increment de salaris. Per exemple, perquè implica un augment del 7% dels costos o perquè significa prescindir d’una persona. Per cada un d’aquests arguments planteja què hi guanyen els treballadors o què hi perden. Alguns arguments seran contundents, d'altres rebuscats. Tingues preparats uns cinc arguments emocionals que et satisfacin i utilitza’ls per obrir i tancar la conversa.

En definitiva, adapta’t per guanyar i per guanyar-hi tots.

stats