Consultori empresarial

Apujar preus... i posar-se en valor

Alexandra Masó valora si una petita empresa ha d'assumir el risc d'encarir els seus productes

2 min
Oficines al districte 22@ de Barcelona

Les despeses no em paren de pujar però em fa por apujar preus. Què em recomanes? (Enric, Badalona)

— En un moment d'inflació, en què veiem com tots els preus que ens envolten pugen, una reflexió bàsica és si nosaltres també hem d'apujar-los. Tenim tres opcions: no apujar el preu, fer-ho de manera esglaonada o fer-ho d'una sola tacada.

No incrementar preus pot semblar una bona decisió a curt termini, però com a estratègia de negoci és una decisió arriscada, ja que implica reduir marge comercial i en pocs mesos, davant de noves contingències, podem haver de revisar la nostra decisió.

Incrementar els preus de manera esglaonada també és una opció, però poc recomanable en els casos de pujades generalitzades de preus com l'actual. La incertesa del mercat no convida a prendre decisions que es dilatin en el temps, ja que la nostra realitat pot canviar a gran velocitat i pot deixar-nos sense capacitat d'anticipació.

L'opció seria apujar el preu i fer-ho d'una tacada. Ara bé, no ens agrada. En alguns casos aquesta reticència és justificada, perquè tenim clients volàtils que poden fugir en estampida davant d'una pujada de preus. En la majoria de casos, però, és una ocasió excepcional per donar valor a la nostra marca. Quantes vegades hem pensat com a empresaris que el mercat no ens valora prou?

La fórmula del valor és "beneficis menys costos". Si els costos que ha d'assumir el client creixen a causa de la pujada de preus però els beneficis que percep es mantenen, el mercat ens comunica, de manera crua, un missatge: "Ets massa car". En canvi, si acompanyem la pujada de preus amb la comunicació dels beneficis que proporciona el negoci, tenim més possibilitats d'esmorteir l'increment de cost amb una percepció de benefici més gran.

Així doncs, quan ens toca apujar preus, la pregunta hauria de ser: ¿Com podem comunicar millor el valor del negoci?

*Fes-nos arribar aquí els dubtes que tinguis al teu negoci i mirarem de donar-hi resposta al Consultori Empresarial.

stats