PERFIL
Empreses 29/06/2014

De Tetuan a pionera dels banyadors

Autodidacta i inconformista, la fundadora de la marca Guillermina Baeza es prepara per aterrar al mercat masculí

-jordi Planas.
4 min
De Tetuan a pionera dels banyadors

Guillermina Baeza és una de les dissenyadores de roba de bany més reconegudes del nostre país. Nascuda a la dècada dels 40 al protectorat espanyol del Marroc, va ser la primera creadora especialitzada en bany que va presentar la seva col·lecció en una desfilada individual de moda. Ho va fer a principis dels 80, a la Passarel·la Gaudí de Barcelona. Més de trenta anys després, és considerada un referent del sector i una inspiració per a les noves generacions.

Filla d’un funcionari de l’Estat destinat a Tetuan, va arribar a Catalunya als 19 anys, poc després de casar-se amb un empresari barceloní que era al Marroc fent les milícies universitàries. Aquí es va iniciar en el món del disseny entrant a treballar a la marca d’alta costura Carven, que aleshores gestionava el seu marit. “Vaig venir per ser només la seva dona, com es feia en aquella època, però era jove i tenia ganes i energia per fer més coses”, diu Baeza amb un somriure que delata el seu passat rebel i transgressor.

Autodidacta i inconformista, als anys 70 ja ideava els seus propis dissenys per a patents franceses que ella i el seu marit comercialitzaven. “Les marques espanyoles no tenien cap impacte, si volies donar a conèixer el teu producte ho havies de fer així”, explica. Amb el pas del temps les seves confeccions van anar agafant protagonisme gràcies a la innovació que hi aportava, i es va decidir a crear la seva pròpia marca a principis dels 80. “El canvi m’agrada, no m’espanta”, comenta. Enfocada exclusivament a la dona, la nova firma Guillermina Baeza es va centrar primer en el mercat infantil, i després a poc a poc es va introduir també en l’adult.

DURANT TOT AQUESTtemps mai ha pogut comercialitzar els seus vestits de bany a través de les seves pròpies botigues. Considera que l’estacionalitat del seu producte, orientat a la campanya d’estiu, ho impossibilita i no ho fa rendible. Per això sempre ha optat per arribar al consumidor a través dels establiments multimarca i la venda online, si bé en els últims anys també ha apostat per fer col·laboracions amb algunes firmes importants que no es dediquen al bany, com per exemple la multinacional catalana Mango. “Els hem dissenyat dues col·leccions exclusives a canvi de mantenir-hi el nostre nom. És una manera de ser presents als seus punts de venda disposant d’un espai preferent per als nostres banyadors i biquinis”, exposa. Aquesta aliança ha durat dos anys, i s’hi va posar punt final fa pocs mesos. La voluntat de Baeza és construir acords temporals que mantinguin la independència de la marca i no l’associïn a cap altra. “L’experiència et permet tenir la confiança per arriscar-te. La intuïció és el nostre ADN i el que ens identifica i ens separa de la resta”, assegura.

L’inconvenient de tenir un producte que no es ven durant la temporada d’hivern els ha portat a obrir mercats a l’hemisferi sud i en localitats amb un clima suau i primaveral durant tot l’any. És el cas de Miami o la costa caribenya de Mèxic, on han fet petites incursions que han decidit ampliar de cara al 2015. Ben posicionats a l’Estat, i amb presència a Europa, han optat per créixer en altres continents. De moment exporten a tot el món un 25% de les 250.000 unitats que produeixen a l’any.

En plena crisi, Baeza no ha abaixat els preus del seus vestits de bany, que es mouen entre els 90 i els 120 euros. Ho justifica assegurant que, a diferència d’altres, ella ha mantingut tot el procés de fabricació a Catalunya, i ha prioritzat la qualitat del teixit per sobre de l’abaratiment. “El nostre producte està exposat a adversitats com el sol, el mar, el clor o el clima. Però això no significa que hagi de durar poc”, assegura. Considera que, mantenint la producció aquí, té garantit que es compleixin tots els requisits tècnics que exigeix als seus proveïdors. “Hi ha tres factors molt importants en un banyador: el disseny, el patronatge i la qualitat. Ha d’entrar pels ulls, ha d’estar ben treballat... i ha de durar”, declara.

Des de fa 20 anys la seva filla Belén treballa amb ella com a directora creativa. És la seva mà dreta i la futura successora d’una firma formada per un equip de 50 persones. Tot i que vol mantenir l’especialització iniciada per la seva mare i no aventurar-se en altres peces de roba fora del bany, està encapçalant un projecte completament trencador per a la companyia: el llançament d’una línia de negoci per a home. Baeza no vol donar gaires detalls d’aquesta nova aventura però anticipa que possiblement s’iniciarà l’any que ve mitjançant una col·laboració amb alguna marca de moda masculina. “Tot i el temps que fa que estem en actiu, continuem mirant endavant, començant de zero i innovant any rere any”, conclou.

L’entrada de gent jove al seu equip li manté intactes la il·lusió i la motivació del primer dia. Està convençuda que la creativitat i el talent de les noves generacions es compensen perfectament amb el seu coneixement, i, després de gairebé 50 anys de professió, no té cap dubte que aquesta unió es plasmarà un cop més en la presentació de la nova col·lecció. Serà aquest 3 de juliol a l’Hospital de Sant Pau, durant la catorzena edició de la passarel·la 080 Barcelona Fashion.

stats