Empreses 26/01/2014

Tecnologia punta, client més satisfet

Tot i que tenen un cost elevat, les noves tecnologies de comunicació de proximitat a través del mòbil i sensors permeten millorar l'eficiència en la gestió de la cadena de subministrament i oferir noves experiències de compra

Andrea Rodés
4 min

Fa tres anys i mig les autoritats sanitàries franceses van detectar una pròtesi mamària defectuosa i van fer una crida perquè totes les dones amb un implant d'aquell model en concret acudissin a l'hospital per si en calia fer l'extracció. La mesura va afectar prop de 30.000 dones, però els problemes per localitzar-les van ser enormes, ja que poques coneixen la marca i el model de la seva pròtesi. "El caos es podria haver evitat amb un sistema de codificacióm illor", comenta Jordi Mur, director de l'àrea d'identificació automàtica de l'Associació d'Empreses de Gran Consum, AECOC, una organització que representa prop de 25.000 fabricants i distribuïdors espanyols de diversos sectors, la majoria pimes. Perquè les empreses puguin conèixer millor els últims avenços en temes d'eficiència logística i servei al client, l'AECOC va inaugurar fa un mes i mig a la seva seu de Barcelona un centre d'innovació en què es posen a prova les últimes tecnologies en gestió de la cadena de subministrament. Un dels exemples que es mostren a l'AECOlab -una mena de botiga virtual- són els dispositius basats en la tecnologia de sensors i els sistemes de comunicació per radiofreqüència (RFID), que a través de xips permeten des de detectar la ubicació d'una peça de roba en una botiga fins a controlar els magatzems de pròtesis als hospitals.

Tecnologia costosa

"En el context actual, abaratir la logística és crític per mantenir-se competitiu. I com més integrada estigui la cadena de subministrament entre fabricants i distribuïdors, millor", explica Mur. En les últimes tres dècades l'AECOC ha centrat els esforços principalment a assessorar les empreses a l'hora d'adoptar el codi de barres, un avenç que va introduir-se a Espanya l'any 1977. Sol·licitar un codi de barres a l'AECOC costa 190 euros a l'any i "serveix per codificar tots els productes que es vulgui, com una mena de matrícula", afegeix Mur. Avui pràcticament totes les empreses disposen de codi de barres i d'un escàner làser, el cost del qual s'ha anat abaratint molt.

"El cost de les noves tecnologies és el que n'alenteix la introducció", comenta l'expert de l'AECOC. El nou repte de l'associació és impulsar les empreses a aplicar els nous avenços en tecnologia RFID, no només en l'àrea logística, sinó per oferir noves experiències de compra al consumidor. Per exemple, per fer arribar ofertes i promocions a l' smartphone del consumidor quan passeja per un supermercat. És el cas de l'aplicació dissenyada per la start-up catalana Movintracks, que a partir d'un sistema de sensors col·locats entre els lineals d'un supermercat detecta quan l'usuari s'ha aturat davant d'un producte i li ofereix l'opció de rebre'n una promoció al mòbil.

En el sector sanitari -en què als processos d'automatització els queda encara un llarg recorregut, en comparació als de l'alimentació o la moda, segons Mur-, la introducció de la tecnologia RFID té un paper crític per millorar la seguretat del pacient i reduir els costos logístics. Mur explica que avui en dia els fabricants de pròtesis i consumibles sanitaris encara envien personal propi a supervisar l'inventari dels hospitals. A l'AECOlab es pot veure l'armari d'emmagatzematge de pròtesis amb tecnologia RFID dissenyat per l'empresa catalana Palex. L'armari porta uns sensors integrats que detecten quan una pròtesi és extreta. Cada pròtesi té associada unes característiques, un número de sèrie i una data de caducitat, i en ser extreta queda associada a un pacient concret.

Errors fatals

En un altre racó del laboratori s'ha creat una mena de "museu dels errors ", en què es mostren exemples de productes amb problemes en l'etiquetat en el codi de barres, com per exemple impresos amb tinta vermella, cosa que n'impossibilita la lectura. Segons dades de l'AECOC, cada cop que a la caixa d'un comerç el làser no pot llegir el codi de barres d'un producte es perd una mitjana de 21 segons, que s'eleven fins als dos minuts si s'ha consultar l'encarregat. Aquests errors de codificació es produeixen en el 2% dels productes i un 1% dels consumidors es desesperen i decideixen no comprar-los. Tenint en compte que a Espanya passen pels lectors de codis de barres uns 24.000 milions de productes anuals, els errors de codificació provoquen una pèrdua d'uns tres milions d'hores de feina, que, sumades al cost de venda perduda, sumen prop de 48 milions d'euros anuals, segons els càlculs de l'AECOC.

"La importància de la codificació encara és més important en el comerç online, ja que a internet es treballa amb un nombre molt més alt de referències, i la identificació correcta del producte és clau per a l'èxit del negoci", explica Mur. "Si la informació que apareix en pantalla té errors o no és precisa, et pot costar una venda", afegeix l'expert.

En general, la crisi ha accelerat la necessitat d'automatitzar els processos, especialment en el moment de compra. "La tendència és a la personalització del consum, "cada cop més innovador i més puntual", diu Mur. Segons xifres de l'AECOC, el 44,1% dels compradors espanyols qualifiquen el fet de comprar amb atributs com monòton, avorrit i desesperant. Crear noves experiències de compra amb promocions digitals al mòbil pot ser una manera clau per fer més atractiva la compra. L'AECOC estima que el 76,6% dels compradors descobreixen la innovació en el lineal mentre busquen un altre producte, i un 90% dels compradors es fixen principalment en promocions, preus i ofertes.

Conèixer el client

A l'AECOlab també han recreat una botiga de roba per mostrar el nou dispositiu RFID desenvolupat per l'empresa Tyco, líder mundial en solucions de seguretat i gestió per al comerç minorista. L'aparell, similar a un smartphone, permet controlar l'estoc i la ubicació de les peces de roba, que duen un xip incorporat a l'etiqueta.

La tecnologia encara és força cara en comparació amb un codi de barres, "però té avantatges, com incrementar la disponibilitat del producte en el punt de venda o prevenir robatoris", afegeix Mur. El modista Roberto Verino ha estat pioner a introduir aquest sistema a les seves botigues.

Un altre aspecte important a l'hora d'introduir noves tecnologies és que permeten conèixer més l consumidor gràcies a la seva capacitat de recollir dades abans, durant i després del procés de compra. L'empresa alemanya Fraunhofer ha desenvolupat una tecnologia de reconeixement d'imatge, face detection, que a través d'una càmera identifica la reacció del consumidor davant un article -¿sorprès, content, enfadat?- així com el seu gènere i edat.

"De moment és per s ús experimental, ja que aquí es juga amb la privacitat del consumidor", conclou Mur.

stats