TECNOLOGIA
Empreses 02/12/2012

Surface no acaba de convèncer els experts

La tauleta de Microsoft defrauda les altes expectatives generades pels principals mitjans especialitzats

Jordi Sabaté
4 min
Surface no acaba de convèncer els experts

Les empreses tecnològiques tenen un sistema de màrqueting diferent del d'altres sectors, ja que aprofiten millor que cap altre els avantatges de la xarxa per generar expectació. Per la seva íntima relació amb internet, la majoria dels mitjans digitals solen estar al corrent del que es cou a Apple, Microsoft, Google, Oracle i Sony, de manera que qualsevol rumor entra immediatament a fer soroll a les xarxes socials.

Els executius d'aquestes empreses han après a treure profit d'aquest fenomen i saben quan és oportú filtrar un vídeo o una fotografia -suposadament robada d'algun laboratori o factoria- o bé quan cal fer una declaració que deixi entreveure la possibilitat que un determinat aparell o servei es faci realitat.

Esperant Surface

Així, per crear el caliu que prepari la presentació final del producte i s'aconsegueixi una repercussió global,Microsoft va anunciar a mitjans de juny que llançaria una tauleta, anomenada Surface RT, que acompanyaria el seu nou sistema operatiu, Windows 8. La companyia, però, ja feia mesos que insinuava que el sistema no apareixeria sol. Van ser mesos d'especular sobre si seria un mòbil o una tauleta el dispositiu que encarnaria les bondats del nou Windows, un gir radical en la història d'aquest programari (vegeu l' Ara Emprenem del 28 d'octubre).

Finalment, el 19 de juny, es va saber que seria una tauleta i que es llançaria el 19 d'octubre. Es va fer una demostració pública de Surface RT en un teatre de Los Angeles i els analistes van quedar bocabadats davant el nivell de bellesa i qualitat que mostrava Surface RT, amb un entorn gràfic minimalista, racional i tàctil d'una gran fluïdesa. Potser, per fi, l'iPad d'Apple tindria un rival a la seva altura.

Però a la gran expectació generada li va correspondre, quatre mesos després, una gran decepció, reflectida en la majoria de les crítiques dels analistes. Des de David Pogue, guru tecnològic del New York Times , fins al videoblogaire independent Chris Pirillo, tots coincideixen que Surface RT és un producte fallit, amb un maquinari excel·lent al qual s'oposa una deficient integració del sistema operatiu i l'entorn gràfic. En definitiva, que fa una fila fantàstica però, quan el proves, acaben per desesperar-te els seus -molts- petits defectes.

Dures crítiques

Les crítiques més dures van arribar dels mitjans més importants, com All Things Digital-la revista tecnològica online del Wall Street Journal - i l'esmentat New York Times . Pogue reconeix que el maquinari és brillant, però hi posa com a objecció, amb el seu habitual sarcasme, l'experiència d'usuari: "¿Acceptaries una feina on et paguessin un milió de dòlars a l'any tallant la gespa d'un camp de futbol amb un tallaungles? És el tipus de decisió que Microsoft et demana que facis amb Surface".

Per la seva banda, Walt Mossberg es queixa a All Things Digital que cap de les aplicacions tradicionals de Windows valen per a Surface, cosa que és un error enorme en un aparell que l'usuari personalitza amb els seus propis programes. També hi contraposa "els excessius errors del sistema operatiu que s'hi troben, alguns molt greus", encara que no els especifica.

A aquestes crítiques s'hi uneixen les de l'analista de The Verge Josua Topolski -"Se suposa que Surface RT representa el futur de Windows i Microsoft, així que no entenc per què em sento tan frustrat quan el faig servir"-; Sam Biddle de Gizmodo -"Surface RT és una promesa fantàstica i té un excel·lent potencial, però mentre que el seu potencial sí que mereix atenció, no val els diners que costa, encara està molt verd"-, i Chris Pirillo de Lockergnome : "El primer que faré després de provar-lo és tornar-lo i recuperar els 499 dòlars que em va costar, perquè no els val, aquest dispositiu no és l'iPad killer que em van prometre".

Surface RT vol ser alhora una tauleta i un portàtil, gràcies a un ben trobat teclat tàctil i a una funda que incorpora un altre teclat físic i un suport, però, pel que sembla, no aconsegueix destacar en cap dels dos apartats. Els analistes es queixen que el canvi de tauleta a portàtil no és gens fluid i desorienta l'usuari, la pantalla tàctil la consideren deficient i el sistema operatiu, massa lent. També opinen que aquest últim ocupa la meitat de la capacitat d'emmagatzematge que va prometre en un principi Microsoft. És a dir, el model de 32 gigabytes de memòria en té, en realitat, 16, i el de 64 es redueix a 32 gigabytes.

Manuel Ángel Méndez, periodista i exanalista de Forrester, opina que "malgrat que el maquinari i el disseny prometen, l'experiència d'ús encara és defectuosa, i si a això hi afegeixes el preu, 599 dòlars amb la funda i el teclat, Surface RT és car". "Les crítiques -afegeix Méndez- se centren en el fet que no ha complert les enormes expectatives d'oferir el millor dels dos mons: tauletes i portàtils".

Vendes més que discretes

Les vendes de la tauleta Surface RT de moment donen la raó als especialistes. Tot i que no es coneixen dades concretes, fonts de l'empresa han reconegut que el producte no és precisament un èxit de vendes, però asseguren que a la llarga ho serà. Dependrà molt de les actualitzacions que faci Micrososft del programari i de les aplicacions que apareguin. D'altra banda, accions com les de la presentadora Oprah Winfrey, que va piular les bondats de Surface RT des d'un iPad, no hi han ajudat.

Cinc aspectes Positius

No tot són crítiques negatives entre els especialistes. Ed Bott, de ZDNet, destaca cinc aspectes en els quals Surface RT guanya la partida a l'iPad. El primer és que accepta connexions externes USB; el segon és que el navegador admet vídeos en tecnologia Flash; el tercer, que té un teclat amb ratolí tàctil incorporat; el quart que inclou l'Office, i el cinquè que admet l'ús per part de més d'un compte d'usuari, cosa que no fa l'iPad.

stats