16/12/2012

Retorn als orígens

2 min

Diu Alberto Ruano, director general de Toshiba Espanya, que la crisi va acabar fa mesos i només queda que els ciutadans assumeixin que les coses ja no tornaran a ser com abans. Il·lustra el seu "no estem tan malament" amb un vídeo que presenta els casos d'èxit internacional d'empreses espanyoles, i ens l'ensenya en un dels ordinadors portàtils ultralleugers de la seva companyia, que sosté amb una sola mà durant els sis minuts que dura.

Els portàtils són precisament un dels motius perquè Ruano sigui poc menys que una estrella del rock a la multinacional japonesa. Mentre el mercat espanyol d'informàtica va caure un 26% i el de televisors un 19%, Toshiba va augmentar les vendes un 26% i un 14%, respectivament. A Catalunya encara li ha anat millor: els increments han estat del 38% i el 19 %. En bona part gràcies a les vendes de portàtils a estudiants i les seves famílies, un segment del qual diu que té el 80% de mercat a casa nostra: passada la venda inicial de portàtils a les escoles públiques, Toshiba ha adreçat les promocions als centres concertats. A la resta de l'Estat té acords amb universitats, on ofereix per 50 euros mensuals un portàtil que, això promet als alumnes, els durarà tota la carrera.

Però Toshiba és conscient que la informàtica i l'electrònica de consum estan deixant de ser bons negocis, i que s'està quedant sense canal de distribució. Desapareixen cadenes senceres de botigues i en els pròxims mesos tancaran centres comercials oberts en zones d'expansió urbanística deshabitats. Per això Ruano s'ha proposat tornar als orígens: Toshiba, que va començar fabricant bombetes el 1890, ja ofereix serveis d'optimització del consum energètic als ajuntaments, obligats per les retallades a reduir la seva despesa. L'objectiu és que aquest servei, que ara aporta el 5% de la facturació local, passi a ser del 60% d'aquí només dos anys.

Albert Cuesta és analista tecnològic.

stats