COMERÇ
Empreses 05/06/2016

El Mercadona dels bolis i les llibretes

Alfil.be és una cadena de papereries que aplica la lògica de la gran distribució per oferir producte a baix cost i ja té 120 botigues a tot Espanya

Elena Freixa
3 min

La tirada del producte low cost low costes detecta a la moda, els mobles i també al segment de la papereria. Josep Maria Turu va donar, fa quatre anys, una nova oportunitat a aquest tipus d’establiment en un moment en què molts tancaven i va engegar la cadena de papereries Alfil.be. Avui, la xarxa ha crescut ràpidament gràcies al model de la franquícia i ja compta amb 120 botigues a tot Espanya, explica. “El patró de consum a les papereries és totalment diferent”, sosté, i afegeix que el secret d’Alfil.be va ser buscar un model que repliqués la lògica de la gran distribució, dels grans supermercats, i la traslladés a aquest sector.

Turu va partir d’un negoci previ, una central de compres que ja funcionava des de feia 15 anys servint material de papereria, i va canviar el projecte per arribar al client final. “Buscàvem [ell i el seu soci] un negoci molt enfocat al consum i era imprescindible poder oferir preu”, afegeix. La central de compres funciona com el magatzem del producte que després se serveix a les botigues i, com que es fa en grans compres, s’aconsegueix un preu competitiu.

La central també ofereix l’avantatge crucial de poder tenir molta més varietat de producte. “Ara mateix hi ha més de 300.000 referències al sector de la papereria a Espanya”, assegura Turu. Impossible per a un petit comerç abastar aquesta quantitat. En el cas d’Alfil.be, explica el seu impulsor, les botigues poden demanar el producte i el compren “a preu de gran volum”. Se’ls serveix al punt de venda i també hi ha la possibilitat que un client faci una comanda online directament a la botiga que li quedi més a prop.

Amb el model de negoci que han impulsat, explica Turu, el franquiciat s’estalvia costos d’estocatge i redueix el risc que suposa escollir quin assortiment de producte ha d’exposar a la botiga. L’estoc que té cada botiga equival a 6.000 euros en producte de 900 referències diferents. La resta està emmagatzemada a la central d’Alfil.be, a Guadalajara. “Allà hi tenim material guardat per valor de 35 milions d’euros”, afegeix.

La facturació de l’empresa va ser de tres milions l’any passat i el creixement previst per aquest any és del 66%, fins a arribar als cinc milions d’ingressos, confia Turu. Alfil.be ven el producte al franquiciat i aquest té llibertat per fixar els seus marges i fer les ofertes i promocions que consideri segons el perfil de la seva clientela. També pot, lliurement, crear-se la seva pròpia cartera de clients d’empresa que vulguin comprar-li el material a ell. “En això no imposem límits geogràfics, perquè cadascú pot fer i desfer”, explica l’empresari.

Després de fer proves en el mercat espanyol i aconseguir una xarxa de 120 punts de venda, l’empresa fa el salt a Portugal amb el mateix model. A mitjà termini, sosté l’empresari, Alfil.be apunta a una expansió cap a França.

“El nostre projecte ha donat sortida a diferents emprenedors que ara tenen el seu propi negoci”, sosté. Una de les innovacions que aporten les botigues d’Alfil.be i que busca la diferenciació respecte a la competència és que ofereix cursos i tallers d’activitats com ara l’ scrapbooking, el nou hobbie que consisteix a utilitzar la tècnica del collage per crear i personalitzar llibrets i àlbums de fotos, per exemple.

Aquesta opció és interessant perquè genera tràfic de clients a les botigues i això genera vendes, explica l’empresari. Hi ha una gran part del material que s’exposa en una papereria que és de compra d’impuls. “Al client no li costa posar-se la mà a la butxaca si troba alguna cosa que li agrada”, sosté Turu. Però, per a això, és essencial tenir un esquer que l’acosti a la botiga ara que, des de casa, internet també ho posa tot a l’abast.

stats