Empreses 08/05/2016

Marco Attisani:“La gent està farta d’iniciatives que canviaran el món amb una aplicació”

Conseller delegat de Watly, un sistema per purificar aigua amb energia solar

Paula Solanas
3 min
Marco Attisani:“La gent està farta d’iniciatives que canviaran el món amb una aplicació”

Heu creat una purificadora que funciona amb energia solar per portar aigua potable a llocs on l’accés és difícil. Avui dia al món hi ha gairebé mil milions de persones sense accés a aigua potable. El problema no és l’escassetat sinó la contaminació. Es necessita una tecnologia que netegi l’aigua i perquè funcioni cal un recurs energètic. I de sol, en tenim a tot arreu! La idea inicial era concentrar-nos en l’aigua, però hem incorporat l’opció de produir electricitat i connectivitat a internet com a conseqüència lògica. Quan vols crear una empresa amb possibilitats de créixer exponencialment, la primera regla és centrar-te en un mercat totalment nou i l’Àfrica és un continent ple d’oportunitats. No hi ha un problema de pobresa sinó estructural. Si tu no inverteixes en un sistema, aquest no pot generar la seva pròpia riquesa. Vam provar el prototip en una comunitat de Ghana i ara estem en fase preindustrial per engegar-ne la comercialització al mes de juny.

¿El cost de la tecnologia no és un obstacle? Watly no és una màquina que es ven a la comunitat local que la farà servir. Aquest plantejament seria absurd. Ens dirigim a grans corporacions de telecomunicacions, entitats financeres, governs... Es tracta de fer una inversió que es pot recuperar en el temps venent els serveis que genera. Quan vaig començar el projecte fa tres anys, pensava que els nostres millors clients serien les ONG i els filantrops, però fins ara no hem rebut cap mostra d’interès per part d’aquestes organitzacions. Entre els diversos premis que hem guanyat, com el programa de la Unió Europea Horizon 2020, hem aconseguit al voltant de 2 milions d’euros de finançament i el 2017 ja facturarem. L’Agència Espacial Europea està molt interessada perquè participem en la seva incubadora a Barcelona.

Quines traves hi ha a l’hora d’aixecar finançament per a projectes R+D? El problema a Europa no és la competència descomunal. La majoria de vegades els nostres productes són millors que els asiàtics o americans, però mai som les empreses més conegudes perquè no tenim una visió global de mercat. Ens cal ser més agosarats a l’hora d’invertir i menys provincians. Sabem que a Europa ningú ens trucarà per injectar 30 milions d’euros de cop, però als Estats Units això és el pa de cada dia. Així no anem enlloc. Necessitem que més gent cregui en nosaltres i s’adoni que no som cap temptativa idealista o poc concreta. La gent està farta d’iniciatives que diuen que canviaran el món i ho volen fer amb una aplicació per demanar pizza a domicili.

Et defineixes com a transhumanista. Sona a ciència-ficció. El transhumanisme parla de l’impacte que té la tecnologia a l’hora de determinar les pròximes dècades de l’ésser humà. Tot avança tan ràpidament que el nostre sistema biològic pot millorar de manera dràstica gràcies a la biomedicina o la robòtica. De fet, tenim la possibilitat teòrica de no morir mai! El futur de l’home és transcendir a alguna cosa superior a través de la tecnologia. Per exemple, abandonar el cos físic i traspassar la nostra consciència a un sistema artificial que ni es desgasta ni es posa malalt mai. Watly és una manifestació d’aquesta visió, ja que som del tot conscients que les màquines que fem avui no s’assemblaran en res a les d’aquí deu anys.

stats