Empreses 06/03/2016

Malalts de Wallapop

El mercat de segona mà convertit en apli ha triplicat el nombre d’usuaris ‘enganxats’ en un any i ja ven cases, pisos, cotxes i tota mena de serveis

Júlia Manresa
5 min
Malalts de Wallapop

Casa unifamiliar de tres pisos. Així de simple és el títol de l’anunci amb què la Marta Nogueras ha aconseguit vendre casa seva a través de Wallapop. “El meu marit hi havia venut unes quantes coses últimament i ja feia tres mesos que teníem la casa a dues agències immobiliàries diferents sense èxit”. A través d’aquesta aplicació de compravenda de productes de segona mà va trigar menys de dos mesos a tancar el tracte i el seu anunci el van veure 700 persones.

Tots dos tenen més de 40 anys i no són usuaris habituals de webs de productes de segona com mà, com podria ser eBay. La Marta Nogueras primer confessa que “abans mai s’havia plantejat vendre res a través d’internet” perquè poques vegades encén l’ordinador, però, un cop venuda la casa, reconeix que obre i mira l’aplicació cada dia. “Ara que canviem de casa, busco mobles o la miro per curiositat”, diu. També té la intenció de posar a Wallapop la majoria de coses que ja no necessitarà amb el canvi.

“Wallapop ha canviat la manera de veure molts aspectes de la vida quotidiana d’una societat que fins ara estava acostumada a acumular”, explica Xavier Oliver, professor de màrqueting de l’IESE. I la Marta Nogueras ho diu clar: “Ara poses a Wallapop coses que anaves guardant si tens l’espai o que, com a molt, les regalaves o les deixaves a coneguts i familiars”.

La clau de l’èxit és haver trobat una manera fàcil i senzilla de resoldre una necessitat que sempre ha existit. Per què persones com la Marta Nogueras, que no s’havien plantejat mai posar un anunci als classificats o entrar a eBay, ara han arribat a vendre’s la casa a través d’una aplicació de mòbil? “Wallapop és fàcil, immediat i, a més, de proximitat”, diu Oliver.

Un dels fundadors d’aquesta aplicació, Miguel Vicente, detalla que aquest era l’objectiu quan van començar amb aquest projecte l’any 2013. “Sempre havíem tingut clar el potencial del negoci de la segona mà i els classificats, però també teníem clar que el següent pas havia de ser fer-lo 100% mòbil”, explica.

“Després d’estar farta de sentir que amics i coneguts no paraven de comprar i vendre gangues per l’aplicació vaig decidir provar-ho”, diu la Natàlia Muñoz, la compradora de la casa unifamiliar de la Marta Nogueras. De fet, la segona cosa que ha comprat a través de Wallapop és la casa i, havent vist la senzillesa del procés, aquest serà el canal que faran servir per posar ara a la venda el seu pis. “Ha sigut un tracte directe i sense intermediaris ni comissions pel mig; si l’aplicació et cobrés alguna cosa potser ja no m’ho hauria plantejat”, diu Muñoz. Perquè hi ha aquest petit detall: Wallapop és gratuït i encara no ha facturat ni un euro.

Aquest és el miracle de Wallapop: haver més que triplicat els usuaris en l’últim any fins arribar als 25 milions i captar prop de 1.000 milions de dòlars de valoració després d’aconseguir cridar l’atenció de grans inversors nacionals i internacionals. A més, aquesta xifra d’usuaris queda repartida principalment entre Espanya i els Estats Units, però la companyia no vol donar-ne més detalls perquè està immersa en aquest procés de captació d’inversió. Abans de focalitzar els seus esforços als Estats Units, però, Wallapop ho va intentar a França, Anglaterra i Mèxic. Però l’interès va arribar des d’Amèrica del Nord, i allà és on actualment estan centrant bona part dels seus esforços.

Malalts de Wallapop

Wallapop és gratuït artificialment. El professor de màrqueting Franc Carreras no té cap dubte que aquesta aplicació no pot existir de manera gratuïta indefinidament i els seus amos no se n’amaguen. Ara per ara la intenció a curt termini és continuar absorbint usuaris arreu, amb l’ull posat als Estats Units, i sense cobrar ni mig euro. Aquesta és la pregunta del milió amb què s’han d’enfrontar constantment els seus fundadors i que la cap d’operacions de Wallapop, Edurne de Oteiza, va haver de respondre tres vegades en una conferència al 4 Years From Now, el congrés d’emprenedoria paral·lel al Mobile World Congress. Tots hi insisteixen: l’aplicació continuarà sent gratuïta i continuen explorant l’opció d’oferir serveis premium a la llarga. “Evidentment no poden explicar ni com ni quan pensen començar a fer diners o immediatament els començaran a sortir còpies gratuïtes -com ara LetGo o Vibbo- que els desplaçaran del mercat”, diu Carreras. A parer d’aquest expert, Wallapop seguirà un camí semblant al de les aplis per lligar com Tinder, que van començar a oferir serveis de pagament després d’acomodar-se al primer lloc en quota de mercat.

Mentrestant, va acumulant usuaris gairebé addictes a una aplicació en què ja es pot trobar qualsevol cosa. Segons una portaveu de la companyia, el més habitual és la compravenda d’electrodomèstics, mòbils i altres gadgetselectrònics, seguits dels videojocs. També s’hi pot trobar roba, recanvis de cotxes o mobles. Fa dos mesos van observar que hi havia força usuaris que hi penjaven els anuncis dels seus pisos i per això van estrenar la categoria d’immobiliària, que ara mateix té 100.000 anuncis. El mateix va passar amb els serveis. Xafardejant una estona per Wallapop es poden arribar a trobar anuncis de persones que ofereixen serveis de neteja o de fotografia.

De fet, cada vegada és més difícil trobar algú que no hagi venut o comprat res a Wallapop; el mateix Franc Carreras hi va vendre el cotxe fa poc. El preu mitjà de les transaccions a través d’aquesta apli ha anat creixent i ara se situa al voltant dels 180 euros, segons fonts de la companyia. L’any passat era de 140 euros.

La gràcia d’aquesta apli és que permet desfer-se de coses que fins ara s’acumulaven o es llençaven, en una cultura en què el mercat de segona mà no havia aconseguit arrelar. Segons Oliver, és clarament una manera més sostenible d’entendre el consum que marca una tendència de futur: “Cada vegada es valora menys posseir, a la llarga tot serà de lloguer, fins i tot pagarem una quota per disposar de telèfon mòbil i l’anirem renovant periòdicament”. De fet, la Marta Nogueras explica que, de les 23 persones que van enviar-li un missatge preguntant per la casa, la majoria estaven més interessades a llogar-la que a comprar-la.

La sostenibilitat, el reciclatge i la cooperació són tres arguments que fan servir els grans defensors de Wallapop, però no només la Marta Nogueras reconeix que “enganxa”, sinó que el mateix fundador de l’apli, Miguel Vicente, admet que Wallapop és una plataforma de compravenda que fa més senzill un procés que també té alguna cosa d’impulsivitat. “Vivim en una societat de consum i Wallapop posa fàcil fer-ho”, diu Oliveras. Wallapop va creixent i cada vegada és més comú que persones de totes les edats venguin les seves possessions a través d’una aplicació amb aspecte de xarxa social que pot arribar a ser la primera start-up espanyola valorada en 1.000 milions de dòlars i alimentada amb milions d’usuaris que, de moment, només omplen la plataforma d’informació diversa: geolocalització, interessos de cerca, oferta i demanda, i algunes dades personals.

stats