Empreses 19/01/2014

L'últim mohicà de l'era PC?

Els fabricants de dispositius informàtics confien en els Google Chromebooks per salvar les vendes

Jordi Sabaté
3 min

"La revolució és com Saturn, acabarà devorant els seus propis fills", va declarar el 1792 el revolucionari francès Pierre Victurnien Vergniaud, pocs mesos abans de ser guillotinat pels seus companys. La sentència de Victurnien s'ha demostrat lícita per a tot tipus de revolucions al llarg de la història recent i la digital tam-poc s'escapa d'aquesta maledicció.

Empreses revolucionàries com Nokia han acabat devorades per l'èxit dels seus propis invents, i aparells que fa quinze anys ens pensàvem que eren imprescindibles han desaparegut de l'escena de les noves tecnologies o estan en perill d'extinció. Aquest és el cas de l'ordinador de sobretaula i, possiblement, també de la seva versió portàtil. L'aparició de les tauletes, molt més lleugeres, usables i barates, va tenir una enorme acceptació entre els usuaris. Les seves vendes es van disparar i, alhora, les d'ordinadors van començar a minvar sense pausa.

Aquest fenomen va revelar una veritat oculta durant anys: els usuaris domèstics es compraven ordinadors per entrar en l'era digital a falta d'una altra alternativa més adequada al seu perfil i la seva butxaca, però en realitat no necessitaven en absolut ni la seva potència de processament, ni la mida de la pantalla ni, per descomptat, els seus elevats preus. Tampoc el teclat, ja que avui la seva activitat productiva es redueix a escriure correus curts i deixar missatges, encara més curts, a les xarxes socials.

El principi de la fi

En conseqüència, la presentació de la primera tauleta iPad va suposar el principi de la fi de l'ordinador clàssic, el PC, que havia estat un dels grans protagonistes de la revolució tecnològica des dels anys setanta. Steve Jobs, fundador d'Apple i pare intel·lectual del primer ordinador domèstic fabricat en sèrie, va parlar llavors de l'inici de l' era post-PC.

Encara que l'al·lusió al PC fa referència als ordinadors amb sistema operatiu Windows a les seves entranyes, Jobs hauria fet bé d'incloure llavors els seus propis dispositius Mac entre les espècies en perill d'extinció per l'efecte iPad, ja que aquesta gamma d'ordinadors també està desapareixent de les llars, devorada pel seu fill tecnològic amb pantalla tàctil i sense teclat.

Google, al rescat

No obstant això, ha estat una empresa com Google, gairebé enterament dedicada al programari, la que ha ofert l'oportunitat als fabricants d'ordinadors de frenar la caiguda de les seves vendes en l'àmbit domèstic. Ho ha fet amb el llançament del sistema operatiu Chrome OS. De fet, aquest sistema va aparèixer el 2011, però fins al 2013 no ha començat a produir els primers models amb acceptació comercial.

Chrome OS és un entorn per a PC basat en el navegador Chrome i que utilitza les aplicacions de Google per dotar l'ordinador dels programes necessaris per funcionar. La gràcia és que aquestes aplicacions no es guarden al disc dur de l'aparell, sinó que resideixen en els servidors del cercador, als quals s'accedeix des de Chrome.

Els ordinadors que funcionen amb Chrome OS s'anomenen Chromebooks i es caracteritzen per la simplicitat de components i la lleugeresa. No necessiten un gran disc dur ni complexes targetes gràfiques per optimitzar el seu rendiment, ja que n'hi ha prou tenint bona connectivitat a la xarxa en tot moment. A més, aprofiten els avenços en processadors per a mòbils i tauletes per eliminar pes i espai.

D'aquesta manera s'aconsegueixen portàtils petits i lleugers, que si bé no tenen grans prestacions, ni una enorme qualitat de components, tampoc destaquen pels seus elevats preus. Més aviat passa el contrari: excepte en casos excepcionals, no solen superar els 300 euros. El seu objectiu és colar-se al sofà en lloc de la tauleta gràcies a la presència del teclat, una eina que de tant en tant pot ser necessària per a algunes tasques.

Primers models

Encara que des del 2011 s'han llançat alguns models amb poc èxit, ha estat durant el 2013 quan han aparegut els primers dispositius amb tirada comercial, sempre apadrinats per Google.

El Samsung Chromebook, que costa 329 dòlars, té una pantalla d'11,6 polzades i presenta connectivitat wifii 3G, ha estat entre els ordinadors més venuts a la botiga Amazon durant l'any passat, amb un destacat pic en la campanya nadalenca.

Però la confirmació dels Chromebooks ha arribat durant la recent fira CES de Las Vegas, la primera de l'any, en què s'ha presentat una allau de nous models: l'Acer Chromebook C720P, l'HP Chromebook o el Toshiba Chromebook són alguns dels més destacats, amb preus que no arriben als 300 euros. És possible que abans que ens en adonem, hi hagi un Chromebook al nostre sofà i ens preguntem d'on ha sortit...

stats