ALIMENTACIÓ
Empreses 17/01/2016

L’oli d’oliva de la Fórmula 1 i la Champions

Des de Sarroca de Lleida, i amb un segle d’història, Veà produeix un producte gurmet que ja té el 80% de les vendes a l’exterior

Marc Amat
3 min
L’oli d’oliva  de la Fórmula 1  i la Champions

Fa més de cent anys els avantpassats de Gerard Veà van decidir produir el seu propi oli d’oliva a Sarroca de Lleida, un poblet del Segrià d’uns 400 habitants. Des de llavors l’empresa no ha parat de créixer i, amb el Gerard al capdavant, s’ha posicionat com una de les marques d’oli gurmet de referència arreu del món. “El nostre oli se serveix als pilots de Fórmula 1 a cada cursa del campionat i als equips de futbol a totes les finals de la Lliga de Campions”, explica Veà. Aquest èxit s’ha anat construint de mica en mica: generació rere generació, i a cops d’innovació.

“Fa 35 anys vam decidir fer un pas endavant i començar a explorar el mercat de l’oli d’oliva ecològic”, explica l’executiu. Llavors era una aposta inèdita. A l’Estat encara no existia el Consell Regulador d’Agricultura Ecològica (CRAE) i l’homologació dels productes s’havia de fer a través d’empreses privades belgues i franceses. Ara el 20% de la producció de Veà ja és ecològica.

Una xifra que, si bé no cobreix la demanda, preveuen que creixi amb el pas dels anys. “Treballem amb més de 150 petits productors de la zona i cal anar fent pedagogia”, exposa el directiu.

Fer un oli gurmet ha permès a l’empresa lleidatana diferenciar-se de la resta i entrar a nous països. Fa 30 anys el pare del Gerard va voler traspassar fronteres i va obrir una importadora i distribuïdora exclusiva per a l’oli Veà als Estats Units: primer a Chicago i després a San Francisco. “Si es vol entrar a un nou mercat, cal conèixer-lo pam a pam”, afirma l’executiu. Un cop van haver-se consolidat als Estats Units, van tancar la importadora -que generava costos molt elevats- i van confiar la distribució a una gran empresa americana del sector.

“Des de llavors sempre hem venut més fora d’Espanya que a dins”, assegura Veà. Actualment l’empresa lleidatana exporta un 80% de la seva producció a països com els Estats Units, el Canadà, Mèxic, Taiwan, Austràlia i la Gran Bretanya. “El consumidor espanyol no entén per què un oli val més que un altre”, es queixa Veà. En aquesta línia, des d’aquest mateix any han començat a exportar a la Xina, un mercat en què van irrompre de manera inesperada. “Ens han demanat quatre contenidors d’oli, però tan sols n’hem pogut enviar un”, lamenta l’executiu. “No podem competir en quantitat, però sí en qualitat”, afegeix.

Precisament, aquesta és la filosofia de Veà: “Ser en poques estanteries, però només a les dels millors establiments”, afirma. D’aquesta manera, el seu oli d’oliva arbequina es pot trobar en algunes de les botigues més emblemàtiques del món: des de l’històric centre comercial d’alta gamma Harrods de Londres fins a Le Bon Marché, un dels grans magatzems més famosos de París. “Quan arriba l’estiu ja no ens queda oli per vendre”, assegura Veà. Un èxit que, segons l’executiu, és fruit de l’esforç i de l’esperit d’innovació de l’empresa. De fet, Veà ha creat olis d’oliva fumats -exclusius per al mercat nord-americà- i un producte pioner al món de la gastronomia: l’oli de cafè, per bé que no el van poder comercialitzar per problemes legals. “La legislació sempre va per darrere de l’emprenedoria”, es queixa Veà.

Amb un equip de 15 treballadors i una facturació que gairebé arriba al milió i mig d’euros, Veà preveu continuar creixent en qualitat i en els mercats als quals arriba per dur l’oli d’un petit poble lleidatà als paladars més exigents de tot el món.

stats