CONSUM
Empreses 02/06/2013

"L'obesitat és l'epidèmia d'aquest segle"

Alimentómica, spin-off de Palma, investiga les aplicacions de la proteïna leptina en la llet de fórmula per prevenir l'obesitat

i
Andrea Rodés
2 min

Fa set anys, el grup d'investigació sobre nutrigenòmica de la Universitat de les Illes Balears (UIB) va poder demostrar que la ingesta de leptina, una proteïna present a la llet materna, podia utilitzar-se per combatre l'obesitat gràcies als seus efectes sobre els mecanismes de control del pes corporal. Amb la idea de donar una sortida comercial a aquest descobriment, l'equip científic, dirigit pel catedràtic mallorquí Andreu Palou, va decidir crear una spin-off per explorar les aplicacions de la leptina en el sector de les llets infantils i el farmacèutic.

Estalvi en salut pública

"L'obesitat és un problema creixent a tots els països i genera una enorme despesa per a la salut pública", diu Andreu Palou March, fill del catedràtic, que s'ha incorporat com a director general de l' spin-off , situada al parc tecnològic Bit, de Palma, a Mallorca.

La primera línia de negoci de l'empresa és treballar amb fabricants de llet de fórmula, com Nestlé i Sandoz, en l'aplicació de la leptina per prevenir l'obesitat, un problema que, segons l'Organització Mundial de la Salut, és la causant del 80% dels casos de diabetis tipus 2, el 35% dels casos de malalties cardiovasculars i el 55% dels casos d'hipertensió de tot el món.

"Es tracta de projectes a mitjà-llarg termini, ja que requereixen una estreta col·laboració amb els productors de llet i laboratoris farmacèutics", explica Palou, de visita a Barcelona.

Per generar ingressos a curt termini, Alimentómica ha desenvolupat una línia de consultoria especialitzada en alimentació saludable i novel foods . Es tracta d'assessorar empreses que volen introduir un nou producte o ingredient alimentari saludable a la Unió Europea, un procés que implica tràmits i la presentació de dossiers científics. D'altra banda, Alimentómica ajuda empreses a complir amb el reglament europeu de declaracions de salut, o health claims . La nova llei, en vigor des del 2006, ha reduït a 222 els ingredients autoritzats per ser comercialitzats pels seus beneficis saludables. Segons Palou, així s'evita la publicitat enganyosa, com el cas d'Actimel, de Danone, que promocionava els avantatges de l'L. Casei sense evidència científica. S'espera que en els pròxims anys la UE ampliï la llista de health claims autoritzats, però "aconseguir un registre és un procés molt car i complicat", diu Palou. Alimentómica té avui vuit projectes de novel foods en marxa, tots d'empreses estrangeres. "Les empreses espanyoles són més reticents a invertir en R+D, prefereixen invertir en publicitat que arriscar molts diners en un nou estudi que si surt bé els permetria diferenciar-se", diu Palou.

Tests

Alimentómica espera facturar aquest any prop de 400.000 euros gràcies a la comercialització d'un tercer producte, els tests nutrigenòmics, que a partir de la saliva mesuren la predisposició d'una persona a determinades malalties, com l'obesitat, la diabetis i altres malalties cardiovasculars. "L'obesitat és l'epidèmia d'aquest segle", diu Palou.

stats