BEGUDES ALCOHÒLIQUES
Empreses 24/05/2015

L’etiqueta ‘eco’, reclam per al deprimit cava català

El celler de Sant Sadurní d’Anoia Juvé & Camps certifica com a ecològiques les seves 280 hectàrees de vinyes i revaloritza el producte

-júlia Manresa
3 min

CRISI I BOICOT. Fa anys que el sector del cava català no aixeca el cap. Des del 2006 les vendes a Espanya s’han contret un 13%, no només a causa de la recessió econòmica o d’un suposat boicot a aquest producte d’origen català, sinó també per l’auge de la competència i les marques blanques. Si una ampolla de marca es venia a una mitjana de cinc euros i mig, una de distribuïdor es comercialitzava a poc més de dos euros. Tot i això, en els últims anys les empreses del sector han decidit reinventar-se i invertir en millores a les seves instal·lacions i el seu producte. Una de les estratègies és l’aposta pel cultiu ecològic. És el cas del celler del Penedès Juvé & Camps, que aquest any certificarà les seves 280 hectàrees de vinya com a ecològiques, cosa que afectarà gairebé la totalitat de la seva producció.

Juvé & Camps és un dels cellers familiars de Catalunya. Al costat de gegants com Codorníu o Freixenet és una empresa mitjana, però compta amb un actiu que poques marques del sector tenen: de tot el raïm que Juvé & Camps va necessitar per produir les més de dos milions i mig d’ampolles que va vendre l’any passat, només va haver-ne de comprar prop del 5%. La resta és de producció pròpia, gràcies a les 280 hectàrees de vinya que l’empresa té a l’Alt Penedès.

Tant el Consell Regulador del Cava com el Consell Català de la Producció Agrària Ecològica constaten aquesta tendència creixent entre els productors de cava. “Cada vegada més empreses estan fent esforços per aconseguir el segell ecològic”, explica Lluís Marco, del departament tècnic del Consell Regulador del Cava. De fet, ha sigut en els últims exercicis quan s’han adonat que calia començar a comptabilitzar per separat les ampolles de cava ecològic. L’any passat es van produir uns cinc milions d’ampolles de cava amb aquesta certificació. Un percentatge que encara és petit si es compara amb els prop de 243 milions que se’n van produir en total. Fins ara es qualificaven com a ecològics productors més petits i especialitzats o percentatges de la producció de grans marques, però des del 2012 s’ha passat de 108 referències ecològiques a 182 aquest any.

Juvé & Camps ja fa temps que ha apostat per l’agricultura ecològica en la línia de la seva filosofia de producció local i de proximitat, però no serà fins a aquest 2015 que pugui obtenir el certificat. En el seu cas, van començar a exportar a la dècada dels vuitanta i aquest any han aconseguit el premi al millor cava del concurs de Brussel·les amb el seu Reserva Família. Com la majoria d’altres marques del sector, han potenciat últimament la venda exterior, que ja suposa un 20% de les seves vendes i arriben a països com els Estats Units, el Perú, Noruega i el Japó.

És un argument més de venda. A més de la conscienciació creixent de consumidors i productors, Lluís Marco ho identifica també com una estratègia per a un sector que busca diferenciar-se i recuperar prestigi després d’anys de retrocés. Al registre de marques amb certificat ecològic també hi trobem Codorníu, Gramona o Albet i Noya, però d’aquests, només l’últim s’ha implicat plenament en el cultiu ecològic de vins i escumosos. Així doncs, tant els grans com els petits dels sector s’han adonat del nínxol de mercat que s’obre amb aquesta aposta i, a més, afegeixen un valor extra a un producte que l’any passat va aconseguir recuperar un 6% de vendes al mercat espanyol. Si Juvé & Camps segella el 100% de la seva vinya, es poden arribar a sumar un parell de milions d’ampolles al petit percentatge que fins ara representava el cava ecològic.

stats