HISTÒRIES PER NO DORMIR
Empreses 06/10/2013

Jugui amb mi

i
Pau Garcia-milà
1 min

"Com puc aconseguir que el meu client es quedi i no marxi a la competència?" És una pregunta que existeix des que existeixen els negocis i, per tant, clients disposats a trobar el millor preu.

Durant molts anys, la manera de mantenir un client fidel era lligar-lo a la marca amb traves o multes per marxar-ne: la clàssica permanència a la telefonia mòbil n'és l'exemple més clar, però n'hi ha d'altres, com la incompatibilitat entre programes de software o bases de dades que fa que grans empreses quedin lligades a determinades solucions (i, per tant, a les empreses que les creen i les mantenen).

Tot i així, des de fa uns anys ha començat a aparèixer una nova tendència, en la qual el principal beneficiat, aparentment, som nosaltres, els consumidors: fidelitzar a partir de reconèixer el mèrit, d'agrair i regalar, però mai d'amenaçar o multar. Des de la clàssica targeta de punts per prendre un iogurt gelat o tallar-te els cabells fins als sistemes més moderns de gamification .

I són aquests sistemes els que més podem aprofitar per al nostre negoci si fa poc que hem engegat una empresa. Es tracta d'introduir dinàmiques de joc en empreses en què l'objectiu no és jugar. Per exemple, competir amb amics a través de les xarxes socials cada vegada que sortim a córrer amb unes vambes especials o rebre bonificacions pel nombre de cafès que prenem en una gran cadena.

Si aconseguim que la gent se n'enamori, haurem aconseguit que treballin per a nosaltres gratis... i després ens donin les gràcies. I si no us ho creieu, pregunteu-ho a Nike, Starbucks o Forsquare.

stats