Empreses 05/10/2014

Jesús Martín Tello: “Es tracta d’un procés normal i necessari que explica el mercat”

Soci de telecomunicacions de la consultoria tecnològica Everis

D.s.u.
2 min

A què respon el procés de concentració de les telecomunicacions? És un procés normal i necessari que s’explica per l’evolució del mercat. Fa 10 o 15 anys el sector de les telecomunicacions era el millor per invertir. Era molt difícil trobar negocis dins de la legalitat que poguessin ser més rendibles. Ara parlem de rendibilitats que no superen el 40%, però estàs obligat a fer grans inversions. Davant d’aquesta paradoxa, l’única opció és seguir convergint. Hi ha un altre punt: els operadors mòbils virtuals que han aparegut han trencat el mercat i, tot i que no han canviat les tecnologies, sí que han canviat el model de negoci. Si encreues aquests factors és difícil no buscar sinergies.

¿I ja s’ha acabat la consolidació, amb la compra de Jazztel? Crec que no hem arribat al final del camí. Veurem nous jugadors, potser per la inversió de grans companyies que vulguin entrar a Espanya, com América Móvil, de la qual sempre s’ha dit que hi volia ser... I Yoigo està buscant comprador. És una de les possibilitats.

És un fenomen només espanyol? La consolidació és europea, però falta veure com passarà. Els grans operadors no només es consolidaran per la via de les compres sinó per un tipus de joint ventures molt potents, perquè l’esforç inversor és brutal i la gallina dels ous d’or de la generació de caixa ja no és tal. Què queda, doncs, en aquesta consolidació? Fer moviments com van fer Orange i Deutsche Telekom, que van crear Everything Everywhere al Regne Unit. Hem de creure en aquests models perquè potser també són eficients.

Què passarà amb els preus? Podríem pensar que la concentració pot portar a una tornada enrere en què els clients tinguin menys capacitat d’elecció i sigui més difícil aspirar al valor afegit. Però no crec que passi. Probablement és la primera vegada que els operadors són tan a prop un de l’altre. Telefónica va defensar molt bé la seva posició i ara en canvi tots estan en disposició de jugar al mateix. Sembla que hi ha menys opcions, però tots estan disposats a oferir el millor als clients. Hi ha un salt qualitatiu sobretot a partir de la compartició de mercat que fa que es puguin comportar de manera més competitiva i això portarà a uns preus continguts i un millor servei al client.

I amb les inversions què passarà? ¿S’adormiran els dominadors del mercat? No deixaran d’invertir. Quan construeixen una cosa tan gran, volen assegurar el tret, i la rendibilitat hi segueix sent i segueix sent urgent invertir. D’una banda, s’amenaça de no invertir, però, de l’altra, les proves diuen el contrari. Res els ho impedeix i ho han de fer si volen ser-hi.

stats