Empreses 14/11/2015

Javier Menor: “La independència de les autoritats de Competència és més decisiva que mai”

Soci de Baker & McKenzie Advocats

Elena Freixa
2 min
Javier Menor:“La independència 
 De les autoritats de Competència és més decisiva que mai”

BarcelonaQuina anàlisi fa del moment actual pel que fa a operacions corporatives, com ara fusions?

Hi ha un procés clar de concentració empresarial forçat pel mateix món de la globalització. Ser influent en una àrea concreta ja no és suficient per competir en un món on les distàncies s’escurcen i els costos del transport baixen. Això propicia que en molts sectors vegem que on abans manaven vuit grans empreses, per exemple, ara n’hi ha quatre de més grans.

Vostès assessoren aquestes operacions. Quin risc hi ha que empreses cada cop més gegants abusin del poder que això els dóna?

Avui més que mai la independència de les autoritats que vetllen per la competència és decisiva. Elles són les que vetllen perquè una fusió no generi monopolis o situacions restrictives per als consumidors.

Com treballen aquestes autoritats supervisores?

Analitzen les condicions en què es dóna la fusió i, sobretot, fan estudis prospectius de les condicions en què quedarà el mercat en el futur amb aquesta operació. Si les condicions són pitjors, si hi ha risc de pujades de preus, de generar exclusivitats en un sector, posen les condicions d’obligat compliment.

¿Hi ha gaires casos en què un organisme de competència tombi una fusió entre dues companyies?

Potser no en prohibeixen gaires però sí que fan observacions i posen condicions en molts casos. Fins i tot, com ha passat en el cas recent de la fusió de les dues grans cerveseres, les empreses ja van assessorades i anuncien desinversions i vendes de determinades filials preventivament perquè Competència no els esmeni l’operació. Elles s’encarreguen de traslladar al mercat els efectes positius de la fusió en qüestió.

Quins efectes positius pot tenir un sector en poques mans?

Aquest fet no és negatiu per se. L’empresa estalvia costos, guanya poder de compra però també disposa de més pressupost per a R+D i el consumidor pot trobar més bon producte i més bon preu i, per tant, també afecta sobre el consum.

stats