TECNOLOGIA
Empreses 24/03/2013

Google vol els ulls i Apple els canells

Les empreses tecnològiques aposten pel 'wearable computing' per obrir noves vies a la publicitat mòbil

Jordi Sabaté
4 min

Ulleres, botons, rellotges, arracades... Tot tipus d'objectes i complements relacionats amb la moda han entrat en la revolució del wearable computing , que es traduiria com tecnologia que es porta posada a sobre . Es tracta de la fusió de les peces de roba amb les noves tecnologies d'accés a les xarxes de la informació, de manera que la connectivitat a internet es porti posada gairebé sense adonar-se'n.

L'avantatge principal és evident: el vincle d'aquesta connectivitat mòbil amb el lloc i moment exacte en què ens trobem. D'aquesta manera, en cada lloc i en cada moment podrem extreure una informació útil per a nosaltres.

Geolocalitzats

Per exemple: imaginem-nos que arribem a una vila que no coneixem amb un d'aquests dispositius implantat a la roba, al canell o al voltant del cap, i volem saber on es menja bé i quina és l'especialitat culinària de la zona. El dispositiu, connectat tant a internet com al satèl·lit GPS, ens dirà immediatament el plat estrella i mesclarà la nostra posició amb la informació existent a la xarxa per indicar-nos, pas a pas, com arribar al restaurant que han valorat més bé altres visitants en els diversos serveis online de comparació de locals de gastronomia. Potser també ens farà la reserva o comprarà una entrada, en cas que el que busquem sigui un espectacle, un esdeveniment esportiu o un museu.

Per a aquest procés no ens caldrà treure el mòbil de la butxaca, encara que segurament el dispositiu que portarem integrat a la roba o al cos estarà en constant comunicació amb el telèfon, que serà el que realment executarà totes les operacions de geolocalització i processament de la informació. Ja s'han llançat diverses línies de wearable computing , però les que més rellevància han tingut han estat els rellotges intel·ligents ( smartwatches ) i les ulleres de realitat augmentada i informació en temps real de Google, dins del projecte Google Glass.

Ulleres que informen

A primera vista, el wearable computing es presenta com una experiència elitista, a l'abast només dels usuaris més avançats i amb prou poder adquisitiu per poder comprar determinats objectes.

En el cas de Google Glass, són unes ulleres que costen 1.200 euros i per a les quals hi ha una llista d'espera de mesos. La seva virtut és que permeten veure informació geolocalitzada i en temps real a la superfície de les lents.

A mesura que ens movem amb les ulleres posades, al vidre van apareixent dades diverses segons les nostres preferències. El cercador escolta els nostres suggeriments de veu i ens retorna la informació en funció del moment i el lloc. Si busquem una farmàcia, ens indicarà la més propera o la més barata; si volem menjar, ens recomanarà un restaurant, etc. Google Glass és un projecte que, de moment, busca experimentar amb les dades que van obtenint els usuaris i que s'envien als servidors de Google.

Ara bé, el seu objectiu, més o menys declarat, és força seriós: millorar l'accés de la publicitat als usuaris en moviment. Darrere de les ulleres de Google hi ha molt en joc, com per exemple el mercat de la publicitat local en temps real, i potser de la majoria de la publicitat en mobilitat, fins ara molt refractària a les pantalles de mòbils i tauletes.

Apple i el canell

Apple, el principal competidor de Google per a aquest mercat, sap que s'està quedant enrere. Ja cap dels dos grans ignora que la publicitat del futur serà mòbil, geolocalitzada i, en lloc de ser visual, potser simplement es transformarà en un servei informatiu. Restaurants, teatres, farmàcies, grans magatzems, begudes refrescants, etc., pagaran a Google i Apple per aparèixer a les seves recomanacions i a la informació que donaran a l'usuari.

Diverses fonts d'Apple asseguren que després de veure les ulleres de Google, el conseller delegat, Tim Cook, ha decidit donar prioritat al desenvolupament i la fabricació d'un nou concepte d'aparell de la marca, un rellotge intel·ligent amb funcions de recomanació i geolocalització similars a les de Google Glass.

De moment se sap que Apple té registrat el nom, iWatch, i 80 patents relacionades amb el canell. També que el dispositiu tindrà moltes més capacitats que els smartwatches que actualment hi ha al mercat, com el mòbil I'm Watch o el Pebble, que destaquen més per les seves limitacions que per les seves virtuts.

El diari The New York Times calcula que hi ha més de 100 enginyers treballant en el dispositiu iWatch i el Wall Street Journal assegura que ja hi ha hagut converses amb el muntador taiwanès Foxconn per començar el procés de fabricació d'aquest rellotge, que funcionarà amb el sistema operatiu iOS, tindrà una pantalla flexible i estarà en permanent connexió amb el mòbil i la tauleta.

Puja la publicitat mòbil

Segons la consultora Gardner, durant el 2012 la publicitat en els dispositius mòbils va començar a consolidar-se, amb més de cinc anys de retard des de l'aparició dels primers smartphones . La xifra total de facturació assolida va ser de 9.600 milions de dòlars, i destaca la generada per cerques en mapes i serveis geolocalitzats, seguida per la procedent de les aplicacions mòbils. Per continents, l'Àsia segueix liderant el sector, especialment el Japó i Corea del Sud.

El 'roaming', Un obstacle

L'informe de la consultora Gardner preveu que el creixement de la publicitat a l'Amèrica del Nord i a l'Àsia el 2016 acabarà doblant-se a Europa, que no passarà dels 4.500 milions de dòlars de facturació. Aquesta previsió està lligada a la crisi, però també a l'absència d'un marc tarifari unificat al continent, amb el roaming com a factor dissuasiu de l'ús transfronterer del mòbil, malgrat el nivell de sofisticació del sector.

stats