INTERNET
JÚLIA MANRESA

Google té un competidor que planta arbres

Ecosia és un cercador que ja té set milions d’usuaris i que destina els seus ingressos a finançar projectes de reforestació a tot el planeta

Google té un competidor que planta arbres / JORDI OLIVÉ Zoom

El logo de Google va canviant depenent de l’efemèride del dia, un detall que més enllà d’ampliar la cultura general dels seus milions d’usuaris pot acabar convertint-se en un formatget del Trivial. Però resulta que hi ha centenars d’alternatives a Google. Una d’elles en comptes d’un logo commemoratiu mostra un comptador d’arbres. Es diu Ecosia, nom que prové de la fusió entre les paraules angleses ecosystem i utopia, i més enllà d’ordenar la informació que hi ha a la xarxa segons les cerques que hi fa l’usuari, planta arbres.

És una iniciativa empresarial que va néixer el 2009 del cap d’un alemany que, després d’estudiar empresarials, l’única cosa que tenia clara era que no volia dedicar la seva vida només a fer diners. Christian Kroll sabia que volia tirar endavant alguna cosa que tingués impacte positiu per al conjunt del planeta, però no tenia ni idea de com fer-ho. Ho explica ell mateix al canal de YouTube d’Ecosia. Davant la incògnita, Kroll va optar per viatjar. Va triar els continents més allunyats i els països més rics en biodiversitat, com Tailàndia i el Nepal, i després va viure un temps a Sud-amèrica. Allà assegura que va aprendre “la importància dels arbres per al conjunt del planeta”. I per això va arrencar un projecte que es dediqués plenament a la reforestació.

La responsable de relacions públiques d’Ecosia, Jacey Bingler, explica que si es va optar per fer un motor de cerca era perquè tenia sentit des del moment en què connectava la globalització i la desforestació. Posava els diners obtinguts a partir del negoci dels anuncis per internet al servei d’una causa global. “No és només lluitar contra el canvi climàtic”, puntualitza. Els arbres milloren la qualitat de la terra, que després pot permetre, per exemple, vendre els seus fruits a les comunitats que hi viuen. A més, a gran escala ajuden a recuperar els fluxos d’aigua i creen les condicions climàtiques propícies perquè plogui més o perquè l’atmosfera sigui més adequada per a la vida en general.

25,8 milions d’arbres. El comptador no s’atura, però divendres a la tarda aquesta era la quantitat d’arbres que Ecosia havia aconseguit plantar des del 2009 fins ara. El seu objectiu, diu Bindler, és arribar als mil milions el 2020. El primer milió el van aconseguir el 2014. Planten un arbre cada 1,1 segons a un cost de 20 cèntims cadascun. Com ho fan? No és que tinguin milers de treballadors repartits pel món fent anar el pic i la pala: Ecosia inverteix el 80% dels seus beneficis en projectes de replantació arreu del planeta.

L’empresa fins i tot té un càrrec que tria els projectes, el tree planting officer. Segons Jacey, té una de les millors feines del món. És Pieter van Midwoud, que ha treballat amb diverses organitzacions internacionals, i també a les Nacions Unides, després d’haver-se format en polítiques de conservació de boscos i naturalesa a Holanda. “La seva feina és viatjar per tot el món per seleccionar i fer seguiment dels projectes que Ecosia finança”, diu Bindler.

Actualment treballen en projectes a Nicaragua, el Perú, el Brasil, Madagascar, Etiòpia, Tanzània, Burkina Faso, el Marroc i Indonèsia. No es tracta de plantar arbres allà on hi ha més desert, sinó als que s’anomenen “punts calents de biodiversitat”, és a dir, aquells indrets on hi ha un nombre més elevat d’espècies úniques que només suposen un 2,3% de la superfície de la Terra.

La pregunta sorgeix inevitablement: i Google? La responsable de relacions públiques d’aquesta companyia explica que, ara per ara, l’objectiu és que la gent sàpiga que, de fet, hi ha altres cercadors a part de Google. Ecosia funciona amb els seus propis algoritmes combinats amb els de Bing. És a dir, com ells mateixos expliquen a la seva web (on hi ha els seus comptes mensuals), guanyen uns 50 cèntims per cada anunci que mostra el cercador (proveït per Bing) i que l’usuari clica. Ara, a més, treballen en un algoritme que ofereixi els resultats més ecològics en comptes dels més barats o més rendibles per al cercador.

El negoci va ser autosuficient gairebé des del primer mes. Per això durant els primers anys Ecosia va ser només cosa del seu fundador i la seva germana. Després va aconseguir un altre inversor i actualment són unes 20 persones a les oficines a Berlín. Té uns set milions d’usuaris i ja han destinat 6,8 milions a projectes de replantació. Més o menys ingressen uns 800.000 euros al mes, i de la quantitat que no fan servir per cobrir les despeses, el 80% es converteix en nous arbres.