Empreses 16/02/2014

Reproduir el mateix model a l’estranger

La Galeria Jordi Barnadas obre un nou espai a Singapur per penetrar en el mercat asiàtic

A.r.
2 min
Reproduir el mateix model a l’estranger

Jordi Barnadas sempre ha estat un galerista que li ha agradat anar pel seu compte. L’any 1992, poc després d’acabar la carrera d’administració d’empreses a Esade, el seu pare li va posar un local a la cantonada del carrer Consell de Cent amb el passeig de Gràcia i ell el va convertir en una galeria, “un negoci del qual no tenia ni idea”, admet. “Vaig apostar per exposar un art amable i assequible, i per aconseguir la connexió amb el públic. A la meva galeria els preus estan posats al costat del quadre, tot és fàcil i transparent”, explica Barnadas al petit racó sota l’escala de la galeria, que utilitza com a despatx.

Reinventar-se

El seu model de negoci, allunyat de l’especialització intel·lectual de les galeries tradicionals, com ell diu, li va funcionar bé durant molts anys, fins que la crisi es va endur la clientela local. “Em vaig haver de reinventar, i enfocar-me al turista”, explica Barnadas sense treure l’ull de sobre de l’únic visitant que passeja per la galeria. El febrer és temporada baixa i la galeria està buida, però Barnadas es mostra optimista de cara al 2014.

En cinc anys els turistes i clients estrangers han passat a representar el 70% de la facturació de la galeria. I, d’altra banda, Barnadas explica: “En els últims tres mesos he detectat una tímida recuperació del mercat interior”. Malgrat tot, Barnadas no anirà a Arco - “El meu art és massa comercial, mai m’acceptarien”, diu, rient-, ni té interès per cap altra fira d’àmbit estatal. “El meu mercat és a fora”, conclou el galerista. I, en aquest sentit, ha tornat a desmarcar-se de la resta de competidors.

Al novembre Barnadas va inaugurar un nou espai a Singapur, on exposarà artistes del seu planter i intentarà fer-se un lloc en el mercat asiàtic. “El turisme de Barcelona i el de Singapur tenen moltes similituds, els agrada el mateix art”, explica Barnadas.

A la seu asiàtica mantindrà la mateixa línia estètica: pintura figurativa, que busca el plaer estètic. “¿L’art és una inversió? Jo crec que no, que has d’invertir-hi per gaudir. I això als asiàtics potser els costa més. A Singapur ens trobem amb un mercat menys madur, que es deixa endur més per l’esnobisme”, opina Barnadas.

L’aventura de Singapur, de moment, no li ha suposat cap inversió. La Barnadas Huang Gallery ha estat fruit de la iniciativa d’una parella d’advocats de Singapur que a l’estiu van entrar a la galeria de Barcelona i se’n van enamorar. “No me’ls prenia seriosament fins que un dia em van trucar per dir-me que ja tenien el local”, explica Barnadas. El galerista els ha cedit el nom i es responsabilitzarà de la direcció artística de l’espai. Els preus de les obres oscil·laran entre els 1.000 i els 6.000 euros, similars als de Barcelona, amb la qual cosa Barnadas espera fer-se un nínxol entre la classe mitjana de Singapur, com va fer aquí fa vint anys.

stats