Empreses 14/04/2013

Facebook redecora el mòbil amb Home

La nova aplicació de la xarxa social canvia completament l'entorn gràfic dels 'smartphones'

Jordi Sabaté
3 min

Facebook aposta fort pel mòbil com la principal plataforma del futur, i ho fa trencant tendències. Fins avui la popular xarxa social s'havia mostrat més aviat tímida pel que fa als dispositius mòbils, llançant aplicacions descarregables a l'ús que li han rendit pocs fruits. Ara ha decidit canviar el pas de ball amb un nou sistema per a Android que es descarrega com una aplicació, però que immediatament pren el control del telèfon per constituir-se en un entorn gràfic personalitzat.

Amb el nom de Home, aquesta aplicació, només disponible per a telèfons amb Android (els propietaris de tauletes hauran d'esperar), es podrà descarregar de la botiga Google Play per canviar, un cop executada, l'aspecte de l'escriptori del mòbil, de manera que Facebook sigui el principal protagonista i els contactes de l'usuari en aquesta xarxa tinguin gairebé més pes que els de l'agenda de números de telèfon.

Home mostrarà contínuament les cares dels contactes de l'usuari a Facebook, anomenades chat heads , així com les imatges que hagin penjat en els seus murs.

El pes de les amistats

En aquest sentit, l'aspecte que tindrà serà radicalment diferent del que té la xarxa en un ordinador, ja que no mostrarà els clàssics murs d'actualitzacions. El canvi de concepte és potser l'aspecte més revolucionari de Home, ja que l'eix central deixa de ser l'usuari per posar tot el pes sobre les seves amistats.

Així, Homepermetrà obrir des del seu entorn qualsevol aplicació externa del telèfon i també utilitzar les de Facebook, però sempre que hi hagi contactes de la xarxa relacionats amb l'aplicació oberta, mostrarà els seus rostres. D'aquesta manera, amb una simple pressió digital sobre la cara d'un contacte podrem accedir a totes les funcionalitats del telèfon per relacionar-nos amb aquesta persona: enviar un correu, xatejar, compartir una imatge, un vídeo, etc.

D'acord amb els hàbits d'una internet en moviment, Facebook ens informarà de la ubicació dels nostres contactes, la seva activitat i les actualitzacions que facin en els diferents serveis, sempre que hagin donat permís perquè es desvelin aquestes dades. En altres paraules, sabrem si són a prop nostre, què estan fent, què els agrada i què no.

Repte pendent

L'anunci de Home va ser ben rebut a Wall Street, on les accions de Facebook van pujar un 3%, una cosa poc habitual d'ençà que a la popular xarxa social va sortir a la borsa, fa aproximadament un any. Tant analistes com inversors veuen en Home una hàbil manera de superar les limitacions que tenen les aplicacions mòbils per regnar a la petita pantalla del telèfon.

El fet que un programa desaparegui de la pantalla quan passem a utilitzar una altra aplicació té una repercussió molt negativa en l'activitat dels usuaris a Facebook. A l'ordinador, la xarxa queda en segon pla, cosa que facilita la interacció amb altres serveis i pàgines web, de manera que es comparteix més contingut. Però en el mòbil el procés es complica molt i l'usuari es manté més com a observador de l'activitat dels seus contactes.

Si bé Facebook captura un gens menyspreable 18% del temps dels usuaris al mòbil, la seva activitat es redueix dràsticament en aquesta plataforma: no comparteixen, no xategen, no opinen, etc. Només llegeixen. Aquest fet es veu reflectit en els baixos ingressos en publicitat obtinguts en dispositius portàtils: els seus prop de mil milions d'usuaris connectats només generen l'11% dels beneficis publicitaris mòbils als EUA, uns 339 milions de dòlars.

Plantant cara

Les porcions grans del pastís se les adjudiquen Google i Apple, que dominen sistemes operatius complets. Però amb Home, que adopta la forma d'un sistema operatiu, Facebook espera que això canviï i li permeti posicionar-se davant dels seus dos rivals: té un excel·lent índex d'atenció al mòbil, només superat pels videojocs, i ara podria millorar molt la seva experiència d'ús.

De moment Homesuposa un repte per a Google+, la xarxa que Google intenta promocionar des de fa gairebé dos anys i de la qual no ha sabut treure partit, tot i compartir empresa mare amb Android. Facebook se li ha avançat, aprofitant que Android és un sistema de codi obert, i ha optimitzat millor el seu protagonisme a la pantalla. Les xarxes socials són la gran assignatura pendent del cercador.

Pel que fa a Apple, el pols amb Homepot ser més radical, ja que xoca amb la seva filosofia d'ecosistemes tancats i sota control exclusiu. No s'espera que arribi a existir una aplicació per a iOS, per això Home i Android podrien acabar sent una mateixa cosa.

I per a un fan de Facebook, això pot ser un argument definitiu per comprar-se un mòbil Android en lloc d'un iPhone.

stats