XARXES SOCIALS
Empreses 26/04/2015

Un Facebook per als difunts

Alife és una xarxa social que permetrà crear perfils de persones que han mort i compartir tota mena de records entre els usuaris que les coneixien

Júlia Manresa
2 min
Un Facebook per als difunts

N’HI HA que tenen dues vides: una de real i una altra virtual a través de les xarxes socials. Però, després de la vida, també hi ha l’opció de mantenir vius els records en una plataforma virtual, creada únicament perquè s’hi incorporin perfils de persones difuntes.

Alife és una xarxa social nascuda de “la necessitat de compartir els records, més que de recordar” les persones difuntes. Els seus fundadors són quatre emprenedors de Girona que van impulsar el projecte fa sis mesos. “No és una xarxa social d’esqueles”, puntualitza Jordi Martínez, un dels quatre fundadors. L’aplicació es va llançar aquesta setmana per a Android, però la web i la seva versió per a iOS encara trigaran dues setmanes a existir.

L’aparença és semblant al que podria ser Facebook, però asseguren que amb més privacitat. Un usuari qualsevol pot obrir el perfil d’una persona que ha mort i anar convidant els que el coneixien. El creador del perfil pot decidir si aquesta xarxa de persones és pública o privada i, fins i tot, podrà moderar-ne el contingut. “Es tracta de connectar tota aquesta gent que podrà anar penjant tota mena de continguts: fotografies, titulars, escrits, vídeos...”, explica Jordi Martínez. Quan es produeixin interaccions, es rebran notificacions com les que rebem de qualsevol altra xarxa social. D’aquesta manera es va creant la memòria d’aquella persona. En l’opinió d’aquest emprenedor, “el més especial és que ho fas a través dels records dels seus coneguts”.

AQUEST PROJECTE S’HA finançat a través d’una empresa que els seus fundadors han creat expressament. “No volíem que pogués entrar ningú amb grans porcions del capital, ni inversors de capital risc”, explica Martínez. Per això es van inventar Lideralia. A través d’aquesta plataforma han impulsat un sistema de finançament propi que han anomenat “microfinançament col·lectiu per referència”. Es tracta d’una combinació entre crowdfunding i recomanacions. Primer de tot, cada inversor obté uns punts de participació que li donen un 33% sobre els beneficis que s’obtinguin. Però, a més, si els inversors aconsegueixen altres inversors a través de recomanacions, obtenen més punts.

D’altra banda, van limitar la quantitat màxima d’inversió fins als 4.850 euros per persona, “perquè ningú pogués cometre l’error d’invertir més del que podrien perdre en cas que el projecte no funcionés”. Així han aconseguit tancar una ronda de finançament de 970.000 euros en sis mesos. És un sistema de finançament complex, però que “ha garantit un procés molt transparent amb inversors molt implicats”, segons Martínez. Lideralia va desenvolupar un software i un contracte específic “perquè un sistema com aquest no existia abans”. De fet, el Jordi afirma que altres emprenedors s’han interessat pel sistema.

Els fundadors d’Alife pretenen continuar llançant només els seus propis projectes a través de Lideralia. Primer de tot, però, tenen l’ambiciós objectiu d’aconseguir tres milions d’usuaris en un any i, principalment, als Estats Units, on han centrat la seva campanya. Jordi Martínez creu que si creixen al mercat nord-americà serà “més fàcil” que es consolidin a qualsevol altre país després. “I es tracta d’un producte perfecte per fer-ho allà”, afegeix.

stats