JOIERIA
Empreses 18/01/2015

Dos segles i sis generacions venent luxe

Lluís Vendrell lidera Unión Suiza, que resisteix 175 anys després amb tres botigues obertes i venda ‘online’ i amb la convicció que dels errors se n’aprèn

Jordi Planas
4 min
Dos segles  i sis generacions venent luxe

Diuen que la primera generació crea l’empresa, que la segona l’engrandeix i que la tercera l’arruïna. Per tant, alguna cosa no s’ha fet bé a Unión Suiza, perquè la icònica joieria de Barcelona celebra aquest any el seu 175è aniversari amb la sisena branca de la família fundadora al capdavant. “Des de petits hem anat adquirint un sentiment que ens impedeix desconnectar-ne”, comenta Lluís Vendrell. És l’actual president de la companyia i un dels quatre germans que encapçalen els òrgans de govern. Ell, però, lluny de veure-ho com un inconvenient, ho agraeix. “Tenir el suport dels teus parents t’ajuda a créixer”, certifica.

Abans que ell s’incorporés a l’empresa, Unión Suiza va haver de sobreviure al retrocés de la Barcelona emmurallada, a la reforma del Pla Cerdà i, sobretot, a la Guerra Civil. De fet, és en aquest període quan la joieria, creada el 1840, va haver d’afrontar el seu pitjor moment. El març del 1938 la bomba del Coliseum va rebentar l’aparador de la botiga que tenien a la rambla de Catalunya, i va destruir tot el que hi havia a dins. “El meu avi va haver de començar des de zero”, lamenta.

El fet que hagin passat per diferents adversitats al llarg de tots aquests anys té, per Vendrell, un vessant positiu: “Hem superat tantes crisis que aquesta l’hem capejat amb més tranquil·litat”. Tampoc ells s’han pogut mantenir al marge de la recessió i han patit una baixada de les vendes. Tot i el tipus de públic al qual s’adrecen, amb un poder adquisitiu alt, el directiu assegura que “ara la despesa és més baixa que abans”. No aporta dades ni exemples, però probablement per aquest motiu en els últims anys s’han especialitzat en el disseny i fabricació de les seves pròpies joies. “Ens permet eliminar intermediaris, reduir costos i oferir uns preus de venda més ajustats que els de les grans distribuïdores multinacionals”, explica.

L’empresari reconeix, però, que en el cas dels rellotges la companyia segueix una línia completament oposada. Tot i que en venen de la marca pròpia Kronos, la majoria dels que posen a disposició del client són de marques de luxe estrangeres com Patek Philippe, Omega, Breguet, Jaeger i Rolex. D’altra banda, i a diferència del que passa amb les joies, que s’elaboren a Catalunya, els rellotges es fabriquen a Suïssa i en altres països estrangers. “Aquí no tenim l’estructura empresarial adequada per produir-los”, critica. Com a part del negoci familiar, però independent d’Unión Suiza, Kronos també exporta bona part dels seus productes a establiments situats al mercat europeu i sud-americà.

Amb dues botigues a Barcelona i una a Madrid, el Lluís no té previst aterrar en altres poblacions espanyoles. “Els ciutadans van a comprar a les grans capitals”, diu, convençut. Per si de cas, fa temps que potencia la venda dels seus productes a través d’internet, una forma de fer negoci que no l’inquieta. “Avui en dia es pot comprar absolutament tot per la xarxa. També joies”, ressalta. Ara bé, si l’agilitat i seguretat d’algun d’aquests enviaments fallés, té clar quina seria la seva reacció: “Els errors et permeten descobrir abans quins camins no s’han de seguir”.

Segons explica, ell s’ha equivocat en més d’una ocasió traient al mercat productes que des d’un primer moment no han funcionat. “No passa res, errar forma part de qualsevol decisió. El que és important és treure’n conclusions”, reitera. I, en aquest sentit, és partidari de ser sempre fidel a unes idees: “De vegades l’impossible és possible”.

Tot i que és conscient que els turistes representen el 19% del PIB de la capital catalana, Vendrell assegura que no mira de captar-los amb una determinada estratègia comercial. “Però això no significa que no ens preparem bé per rebre’ls”, matisa. De fet, els 70 treballadors de la companyia parlen anglès, francès, rus o xinès. En aquest sentit, i com a membre de Turisme de Barcelona, nega rotundament que el turisme de borratxera el preocupi: “Últimament s’ha exagerat més del compte”.

EL QUE SÍ que el preocupa són els robatoris que les joieries estan patint en els últims anys i que, en el 99% dels casos, són orquestrats per màfies internacionals. “Estan molt ben planificats i tenen com a objectiu l’or, un material molt fàcil de manipular i vendre”, explica. L’empresari atribueix l’augment d’aquests delictes a un retrocés dels bancs, que, segons diu, ja no tenen tants diners en efectiu com abans. Unión Suiza ha sofert més d’un assalt, algun a mà armada. Per això el seu màxim representant s’alegra d’haver arribat a un acord amb la resta de joiers per crear una estratègia conjunta i protegir-se. La legislació també ha fet un pas endavant i s’ha posat al dia exigint-los el compliment d’una normativa de protecció i seguretat. La realitat és, però, que no s’ha aconseguit aturar el problema i que els furts continuen existint.

Membre de la Cambra de Comerç de Barcelona i Cònsol de Mar, Vendrell (Barcelona, 1958) té bones vibracions de cara al 2015. D’entrada, al març trauran una nova col·lecció exclusiva de joieria contemporània per celebrar els 175 anys del negoci familiar. “Reflectirà perfectament la nostra percepció i essència”, afirma.

stats