Empreses 23/03/2014

Cotxes i internet, un matrimoni difícil

La digitalització de l’automòbil confronta interessos de fabricants i desenvolupadors tecnològics

Jordi Sabaté
3 min
Cotxes i internet, un matrimoni difícil

Els anomenen cotxes connectats, cotxes autònoms, vehicles del futur... I els presenten en totes les fires, ja sigui de motor o de tecnologia mòbil, com els prototips que assenyalen el camí cap al futur del sector. De fet, a Barcelona durant el MWC 2014 n’hi va haver força models. Però la realitat és que la majoria d’aquests prototips no passen del laboratori de proves, i si arriben al carrer ho fan en forma de turismes de luxe. El gran públic, de moment, ha de conformar-se a veure’ls a la secció de curiositats dels telenotícies.

Fronteres sobre rodes

Per què triga tant a entrar internet al cotxe? Per què no tenim, com a mínim, un centre de coordinació amb el nostre mòbil o la nostra tauleta, un quadre de comandament en forma de pantalla digital? No sembla una missió impossible, és cert, tret que abans cal posar d’acord fabricants i desenvolupadors. I mentre que els primers estan alineats per blocs continentals de fabricants -Àsia, Europa i els EUA-, els segons es mouen al voltant de l’interès dels grans del sector de programari mòbil: Apple, Google i Microsoft.

Des d’inicis de la dècada del 2000 hi ha en marxa diversos projectes per desenvolupar sistemes operatius que no només permetin al conductor interactuar amb el mòbil i les seves aplicacions -com el GPS, Spotify o la informació en temps real del trànsit-, sinó que també controlin totes les constants del cotxe. Amb aquestes constants, han d’establir comparatives, gràfics i analitzar les dades per detectar anomalies, fer un diagnòstic i informar tant el conductor com el taller que s’encarregui del manteniment.

OSEK/VDX és el projecte pioner franco-alemany de sistema operatiu per a cotxes, creat el 1993 per BMW, Bosch, DaimlerChrysler, Opel i Siemens -per la banda alemanya-, i Renault i PSA Peugeot Citroën -per la francesa-. El seu desenvolupament va prosperar a bon ritme fins que el 2008 l’iPhone i el seu sistema operatiu iOS van canviar la direcció en què anava la revolució digital. Actualment és un projecte oblidat.

El relleu d’OSEK/VDX el va prendre JasPar al Japó, amb la finalitat que la seva indústria tingués un valor afegit sobre la dels veïns coreans. Va ser un projecte iniciat el 2007 per Toyota, Nissan, Honda i Toshiba que pretenia crear una versió de sistema operatiu adaptada a cada model de vehicle però que al seu torn fos part d’un sistema central amb el qual es coordinés i li donés compatibilitat. L’últim congrés sobre JasPar, en el qual el govern japonès va arribar a invertir fins a sis milions d’euros, va ser el 2012.

Cavall de Troia

Però és als EUA on més avenços s’han fet, i on han sigut més sòlids, gràcies a la simbiosi entre Microsoft i Ford en el sistema operatiu SYNC, que es podria estendre a altres marques nord-americanes en el futur. Ford va portar al MWC 2014 un model Focus regit per la versió SYNC 2, una millora sobre la presentada l’any anterior a la mateixa fira barcelonina. S’espera que el nou Focus sigui el cavall de Troia per introduir el sistema a Europa, que després també vindria en els models Mondeo i Mustang.

SYNC és un sistema molt pragmàtic, que més que en la connexió a internet es fixa en la seguretat del cotxe i en el bon funcionament del sistema gràcies als gran nombre de sensors instal·lats en diferents llocs del cotxe. SYNC 2 mesura distàncies a l’hora d’aparcar i velocitats recomanades, però també la temperatura del motor, l’oli, la pressió de les rodes, etc. I avisa el conductor en una pantalla del quadre de comandament de vuit polzades.

El ball de les grans

Tant Google com Apple són conscients que la guerra pel domini del mòbil tard o d’hora s’estendrà al cotxe, i per tant s’han posat a treballar per desenvolupar sistemes de control i interacció digital per a conductors, i fins i tot per a cotxes autopilotats. Google és pionera en aquest últim camp, en el qual ja han entrat diferents fabricants, i és qui té el prototip més avançat. El cercador ha desenvolupat un sistema operatiu que permet el funcionament autònom d’un cotxe gràcies a tot un seguit de sensors de proximitat que creen un camp virtual en què un radar reconeix senyals de trànsit, carrils, semàfors, etc. En principi, aquests desenvolupaments estarien destinats al sector del transport professional, però podrien servir de base a un sistema per a turismes que es coordinés amb els mòbils amb Android.

Per la seva banda, Apple acaba de llançar CarPlay, una extensió del seu sistema operatiu iOS 7 que els fabricants de cotxes poden afegir al seu sistema, i a la pantalla digital del quadre de comandament, perquè l’aplicació es coordini amb l’iPhone i permeti tenir en conducció tots els avantatges del telèfon. De moment CarPlay s’incorporarà en els nous models Volvo.

stats