ALIMENTACIÓ
Empreses 14/02/2016

Cambodja-BCN, la ruta dels precuinats asiàtics que triomfen als súpers

Kav Ly és la xef de Ta-Tung, la firma que va crear darrere els fogons del seu restaurant i que factura 8 M€

Elena Freixa
3 min
Cambodja-BCN, la ruta dels precuinats asiàtics que triomfen  als súpers

Fa 40 anys que està establerta a Barcelona, on va arribar quan va abandonar el seu país, Cambodja, fugint d’una guerra civil als anys 70 i després d’un breu pas per França. Kav Ly va ser pionera a l’hora d’oferir receptes asiàtiques a Catalunya el 1980, quan va fundar Ta-Tung, i avui és una empresària líder amb els plats precuinats que es venen en supermercats de tot Espanya sota aquesta marca. L’empresa factura 8 milions d’euros i ha crescut a un ritme del 20% anual en els últims anys, aliena a la crisi gràcies al boomque la gastronomia de l’Àsia ha protagonitzat en el mercat espanyol.

Els inicis de Ta-Tung van ser al restaurant que Kav Ly va obrir a Barcelona i que encara manté. Però fins i tot abans d’això, explica que va començar cuinant i venent a porta freda en moltes botigues tradicionals. “Era tot molt difícil i em vaig obrir camí tota sola”, recorda. Els fogons li van servir per assajar els plats -encara s’encarrega ella mateixa de les noves receptes que va incorporant- però també per testar els paladars del clients amb gustos que els resultaven estranys.

Després van venir els precuinats i el salt als supermercats. “Vam començar a Caprabo, Sorli Discau, Bonpreu i Supersol”, explica Kav Ly. Avui, la seva és una de les marques líders en plats preparats de cuina asiàtica a tot l’Estat i té una planta de producció a l’Hospitalet de Llobregat on treballen vora 70 persones. L’empresària sosté que la plantilla va avançant a poc a poc i que, per afrontar el creixement que esperen els pròxims anys, la instal·lació ja els ha quedat petita. Per això, per a finals del 2016 preparen el trasllat a una nau a Sant Vicenç dels Horts que estan a punt de comprar.

“El nostre producte compleix les tres B: bo, barat i bonic”, resumeix per justificar el creixement en els pitjors anys de la recessió a Espanya. Diu que també s’han conjurat dos vents a favor: la moda de la cuina asiàtica i l’eclosió dels plats precuinats, que fa 20 anys no existien als supermercats. Després de fer-se un lloc important en el mercat local, ja ha començat l’expansió internacional. La marca exporta a Itàlia des de fa dos anys i el 2015 va llançar-se a vendre a Portugal.

l’assortiment de productes de Ta-Tung ja té 60 referències. Kav Ly defensa que tot parteix de receptes tradicionals, moltes apreses del seu pare. Presumeix que, tot i que els plats siguin llunyans, els productes que fa servir són locals. “Anem des de fa molts anys a Mercabarna, ens agrada utilitzar la matèria primera d’aquí i només importem el que aquí no es troba, com ara la salsa de soja”, sosté. Afegeix que cuinen sense conservants, amb producte fresc i no congelat.

El catàleg inclou plats de Cambodja, la Xina, Tailàndia o l’Índia, i recentment també incorpora una categoria gurmet en la qual l’empresa està molt bolcada.

Kav Ly combina el paper d’empresària amb el de responsable d’innovació. Un dels últims llançaments al supermercat ha sigut el Dim Sum, una mena d’empanada farcida de verdures o de carn (o de totes dues coses), que li ha valgut el reconeixement de Producte de l’Any 2016 en la categoria de productes preparats. A la fira Alimentaria del 2010, a Barcelona, també va rebre el premi a la innovació atorgat pels assistents.

Kav Ly somriu força quan pensa en tot el que ha passat. “Moltes aventures”, resumeix. Sempre va tenir clar que no volia estar sota les ordres de ningú sinó ser la seva pròpia cap. Per això va deixar els estudis d’infermeria, “perquè veia que sempre tindria els metges com a superiors”, recorda.

stats