Empreses 02/02/2014

'Booktrailers', la democratització del sector editorial

Teresa Turiera
3 min

Un 90% de les desenes de milers de títols nous que es publiquen cada any al mercat editorial espanyol passen pràcticament desapercebuts, i el 10% restant no aconsegueixen connectar adequadament amb el seu públic objectiu a través d'internet.

El 2011 Gabriel Pena i els seus tres socis, Jordi Ingerto, Daniel Lorente i Eduard Bosch, van començar a treballar en la producció i difusió de booktrailers, vídeos de curta durada fets amb la intenció de captar l'atenció dels usuaris sobre un llibre determinat.

Entre la concessió d'un Plan Avanzaen continguts digitals i les aportacions dels socis, han invertit ja més de 300.000 euros en el desenvolupament d'una plataforma especialitzada en la connexió de llibres i lectors, i en la prescripció literària. "Book Movies pretén democratitzar les oportunitats perquè qualsevol autor o editorial pugui promocionar el seu llibre i obtenir més visibilitat i també més vendes. Fins ara això només s'aconseguia dedicant-hi molts recursos, i a través dels mitjans de comunicació tradicionals. Podríem dir que hem creat un híbrid entre YouTube i AdWords de Google, orientat al sector del llibre", explica el seu director executiu, Gabriel Pena.

Model 'freemium'

El model de negoci de Book Movies és freemium : autors i editorials poden publicar gratuïtament els seus vídeos a la plataforma Bookmovies.tv. L'opció premium permet distribuir el vídeo a molts canals especialitzats, des de comunitats literàries i blogs fins a llibreries online i xarxes socials, a més de posicionar-los als cercadors i oferir mètriques de l'impacte i de les vendes per internet en temps real.

La producció de vídeo, que inicialment feia l'empresa, ara està externalitzada, i els quatre socis se centren en el desenvolupament de la plataforma perquè tota la inversió del client es tradueixi en l'impacte que vol obtenir. La tarifa premium està totalment lligada als resultats: els autors o editorials que volen promocionar vídeos dels seus llibres paguen 10 cèntims per cada reproducció que es fa del vídeo a internet. El mateix reproductor porta incorporats els carros de compra tant de la versió digital del llibre com en paper, i també els widgets per poder compartir el vídeo, recomanar el llibre o obtenir-ne una informació més detallada. Amb una inversió de només 200 euros, el client pot aconseguir prop de 3.000 visionats del vídeo del seu llibre, i a partir d'aquí decidir si augmenta o modifica la seva inversió.

Canvis en la cadena de valor

Actualment, Book Movies ja s'encarrega de la promoció en vídeo d'una trentena de segells editorials, des dels grans noms del sector, com Random House i Planeta, fins a editorials petites i autors que s'autopubliquen. Ara tenen impacte a tot Espanya, a Llatinoamèrica i entre la comunitat hispana dels Estats Units, un mercat en el qual esperen poder créixer en el futur. "Arribar fins aquí ha estat una travessia del desert tremenda", explica Pena. "Calia trobar una proposta que encaixés amb un sector molt reticent a acceptar noves fórmules en la seva cadena de valor. Hem avançat generant bona experiència, i hem posat al mercat una nova categoria de servei, alhora que hem diversificat els punts de venda", afegeix.

A punt de tancar una nova ronda de finançament amb l'entrada d'un soci tecnològic, i després d'haver posicionat més d'un centenar de llibres, Book Movies espera poder desenvolupar plenament la plataforma i consolidar-la com una eina clau en mà perquè cada autor o editorial pugui gestionar la seva pròpia promoció i segmentar a quin públic la vol dirigir.

Segons Pena, les fronteres de les cadenes de valor tradicionals en el sector editorial -autor, editor, distribuïdor i punt de venda- s'estan esborrant, mentre que el fenomen de l'autopublicació creix molt ràpidament. "Aquesta és la competència real de les editorials", conclou l'emprenedor.

stats