MOBILITAT
Empreses 28/06/2015

BlackBerry troba la resurrecció lluny del teclat

El llegendari fabricant de mòbils apunta a la sortida de la seva llarga crisi gràcies a l’explotació comercial de la seva tecnologia de seguretat

Jordi Sabaté
3 min

Blackberry va revelar dilluns passat els resultats anuals del 2015 -el seu nou any fiscal comença ara-, amb bones perspectives de cara al futur. Per primera vegada en molt de temps, gairebé una dècada des que l’aparició dels smartphones amb pantalla tàctil posés els teclats per a mòbils entre l’espasa i la paret, el fabricant canadenc, pioner en l’enviament de correus electrònics segurs de mòbil a mòbil, té raons per sentir-se optimista.

No és que BlackBerry hagi sortit del pou, ni de bon tros, ja que segueix presentant unes pèrdues de 28 milions de dòlars davant d’uns ingressos de 658 milions. Però la companyia ha aconseguit duplicar la seva facturació respecte al 2014 en el negoci de la venda del seu programari de seguretat i el desenvolupament d’aplicacions complementàries, tant a organismes oficials com a empreses privades, entre les quals el gegant californià Cisco Systems.

El conseller delegat de BlackBerry, John Chen, va assegurar que un 38% dels 137 milions guanyats en aquest sector provenen del desenvolupament d’aplicacions, mentre que un 21% es deriven de la venda de llicències que fan per a tercers. Els analistes han rebut positivament aquests resultats i la Borsa de Nova York ha premiat la companyia amb l’estabilitat en el valor de les seves accions, és a dir, estalviant-li la humiliant caiguda que s’havia produït en anys anteriors.

BlackBerry segueix així el camí de la majoria d’empreses tecnològiques que es dediquen a la fabricació de maquinari, com ara Nokia, IBM o HP, que han deixat els processos industrials en mans dels fabricants asiàtics i s’han centrat en els desenvolupaments informàtics intel·ligents. No obstant, el cas de BlackBerry presenta algunes peculiaritats que no es produeixen en els altres reconvertits. Per començar, aquest abandonament de la fabricació ha sigut parcial, ja que la firma canadenca, que aquest any només ha venut 1,1 milions d’unitats, encara seguirà comercialitzant smartphones.

El seu pla estratègic també preveu deixar d’utilitzar progressivament el seu propi sistema operatiu (BB10) i passar a fer servir Android, per la qual cosa ja ha anunciat el seu primer model comercial amb aquest sistema, batejat com a Prague. Es tracta d’un telèfon de gamma baixa que deixa endevinar que BlackBerry s’apuntarà a la franja dels mòbils barats per augmentar les seves vendes, i competirà amb les marques xineses i coreanes a força de treure partit a un nom àmpliament conegut. L’ús del sistema operatiu desenvolupat per Google podria implicar també dir adéu a l’emblemàtic teclat de les BlackBerry clàssiques, encara que és possible que es llanci algun model que l’utilitzi, ja que un percentatge important dels seus consumidors ho valoren com un element clau per comprar els seus productes. Entre aquests hi ha el president dels EUA, Barack Obama, o el mateix president de Google, Eric Schmidt.

Una altra peculiaritat del nou camí que emprèn BlackBerry és que en realitat no ha sigut un reciclatge, sinó que ha passat a explotar un element que sempre ha anat lligat als seus telèfons: els seus sistemes de seguretat, vinculats a la seva pròpia xarxa autònoma de servidors. Abans de ser populars entre els usuaris domèstics, les BlackBerry ja eren molt apreciades pels executius per la seva alta seguretat en l’enviament de correus. També per governs com el canadenc i el nord-americà, que l’hivern passat va prorrogar el contracte amb el fabricant com a proveïdor oficial de telèfons per als funcionaris federals. Va ser llavors quan l’actual conseller delegat va parlar de rellançar aquesta línia de negoci, però independentment de la venda de dispositius i enfocat a grans corporacions que puguin necessitar sistemes de comunicació segurs entre els seus empleats o bé amb els clients.

Chen va subratllar llavors els recents escàndols lligats a les revelacions sobre l’espionatge generalitzat de nombrosos governs per promocionar també els seus sistemes. Va obviar, però, que algunes revelacions apunten que la companyia va obrir en el passat les seves portes a l’agència de seguretat dels EUA, la NSA, perquè pogués escoltar les converses dels propietaris de dispositius BlackBerry.

stats