Empreses 27/01/2013

Apple també plora

i
Albert Cuesta
2 min

D'acord: Dell, Nokia, RIM, Yahoo! i altres empreses que havien estat líders en els seus segments del mercat tecnològic busquen noves estratègies per sortir del racó on han estat confinades per competidors més espavilats, que van preveure millor la convergència entre internet i mobilitat. Però tampoc es poden despistar: la mateixa Apple, una de les protagonistes del nou règim, està sent qüestionada en la seva capacitat per mantenir a llarg termini el seu èxit.

Els resultats que va presentar dimecres l'empresa de la poma han decebut els inversors de Wall Street, acostumats a una rendibilitat estratosfèrica. La facturació del trimestre, 54.500 milions de dòlars, ha pujat un 18% en un any, però el marge brut ha baixat del 44,7% al 38,6%, de manera que els guanys s'han mantingut plans: 13.100 milions.

Els directius d'Apple s'esforcen a destacar que han batut rècords d'unitats venudes: gairebé 48 milions d'iPhones i 23 milions d'iPads -un 29% i un 49% més que l'any anterior, respectivament- confirmen que ja no hem de considerar Apple com un fabricant d'informàtica, sinó de dispositius mòbils. De fet, en el mateix període, les vendes de Macs han caigut un 21%. S'ha consumat, doncs, l'era post-PC. No obstant això, les vendes de tauletes han augmentat a costa de la rendibilitat: la introducció de l'iPad Mini ha fet que el preu mitjà dels iPads hagi baixat un 21,3%.

Dos aspectes positius per a Apple: les seves vendes fora dels EUA segueixen creixent. A Europa han pujat un 11% i a la Xina un 67%. L'iPhone aguanta bé la competència dels telèfons Android barats, però ja només representa el patró de referència, no el de la innovació. Aquest paper l'hi han pres els Windows Phone de Microsoft i els BlackBerry 10 que RIM presentarà dimecres vinent.

Apple necessita un nou camp de joc per trencar-ne les regles. Falta veure on ho farà.

stats