TECNOLOGIA
Empreses 15/11/2015

Apple Pay vol fer ‘les Europes’

Després d’un any irregular als Estats Units, la plaforma de pagaments perals telèfons iPhone arribarà a l’Estat el 2016

Jordi Sabaté
3 min
Apple Pay vol fer ‘lesEuropes’

APPLE Pay va ser una de les novetats estrella del molt celebrat iPhone 6 i de la seva versió maxi iPhone 6 Plus, la tardor del 2014. Era el primer cop que Apple es mullava en el pagament per internet i ho va fer introduint als telèfons un xip NFC per fer transferències a curta distància. Ho va combinar també amb el sistema d’identificació digital Touch ID, que permet verificar els pagaments. A més, durant la presentació, que va tenir lloc al Moscone Center de Sant Francisco, Tim Cook, conseller delegat de la companyia, també va anunciar que tenia tancat un acord de funcionament als EUA amb nombroses grans superfícies comercials. Allò havia de ser una nova revolució amb el segell de la poma mossegada que, un cop conquerís Amèrica, saltaria a Europa. Una mena de “ first we take Manhattan, then we take Berlin ”, com diu la cançó de Leonard Cohen.

No obstant això, un any després del naixement d’Apple Pay, el balanç és molt irregular: no es veu revolució per enlloc i el percentatge d’usuaris que fan servir el sistema als EUA es manté per sota d’un 25%. No ha calat en el públic per diversos motius. El primer és que molts clients ho consideren poc pràctic, ja que implica acostar el mòbil amb l’aplicació oberta a un datàfon i després confirmar-ho amb el sistema tàctil, que no és ràpid. En avaluacions del sistema que al març va fer Bloomberg, un 48% dels enquestats van opinar que era més còmode treure la targeta de crèdit i marcar el PIN. D’altra banda, un 42% van declarar que el sistema no era ben conegut pels empleats de les grans cadenes, la qual cosa desencadenava situacions incòmodes. I no tots els comerços han arribat a acords amb Apple per utilitzar el sistema.

El gruix dels comerciants minoristes americans -entre els quals hi ha Walmart, que factura més d’un bilió de dòlars anuals i disposa de prop de 100.000 punts de venda- han preferit firmar un acord amb el banc JP Morgan per utilitzar la seva aplicació per a mòbils, coneguda com a Chase Pay. Té l’avantatge que funciona sobre qualsevol mòbil que contingui un xip NFC, amb independència del sistema operatiu. No se sap si en vista d’aquest any gens revolucionari, ara Apple Pay ha decidit conquerir Berlín sense haver conquerit Manhattan, saltant a Europa amb diverses entitats creditícies. A l’Estat estarà activat per als mòbils iPhone a partir del model 6 a principis del 2016 i amb un acord amb American Express.

Aquest salt a la Península sorprèn perquè aquesta entitat creditícia no és ni de lluny la més utilitzada a l’Estat, on Visa impera gairebé com a sistema únic. Pot ser que aquesta entrada inicial estigui enfocada al turisme o que tard o d’hora s’anunciï l’acord amb Visa. Espanya és un país especialment interessant per a Apple perquè els iPhone guanyen per golejada els telèfons amb Android, a diferència d’altres països europeus. A més, el pagament amb targeta de crèdit és cada cop més habitual però no està totalment estandarditzat, de manera que podria ser una oportunitat interessant per a Apple Pay. Ara bé, haurà de lluitar contra els mètodes wireless de pagament, que semblen més còmodes que el sensor digital del mòbil. El punt fort del sistema és poder emmagatzemar les dades de totes les targetes al mòbil, de manera que pots pagar amb el compte que més et convingui i sempre amb la seguretat que el sensor identifica la teva empremta digital però no la d’una altra persona.

D’altra banda, The Wall Street Journal va revelar fa pocs dies que Apple se sumarà amb Apple Pay a la batalla pel pagament de mòbil a mòbil entre persones, que ara lidera PayPal. Està tancant acords amb els principals bancs dels EUA. És un sistema que permet enviar d’un compte corrent o un moneder electrònic diners a un altre compte de manera automàtica i sense passar pels bancs, de manera que es fa ràpidament i s’estalvien els sempre abusius costos de transferència.

stats