REGULACIÓ
THE ECONOMIST

Allibereu els ‘drones’

La legislació dels EUA, poc flexible amb els ‘drones’, i sense avisos de millorar, pot perjudicar la competitivitat nord-americana

Allibereu  els ‘drones’ Zoom

Un dels regals més venuts aquestes festes de Nadal ha sigut el drone. Per 50 dòlars pots comprar un petit quadricòpter amb una càmera de vídeo, perfecte per capturar a vista d’ocell el teu jardí; per 700 dòlars, un d’equipat amb una càmera estabilitzada amb un giroscopi, la qual, associada a una polsera amb wifi, pot gravar-te mentre esquies, vas en bicicleta o fas windsurf. Però més significatiu és com els drones poden revolucionar tota classe de negocis.

Desenvolupats inicialment per a ús militar, els drones s’estan consolidant en la vida civil gràcies en gran part a la caiguda dels costos dels components electrònics. Els smartphones contenen un seguit de components que es poden fer servir als drones, incloent-hi giroscopis, acceleròmetres, transmissors de wifi, processadors de senyal i receptors GPS.

Un dels seus usos comercials és la vigilància del terreny. Un drone pot fotografiar una carretera amb una resolució de dos centímetres, comparats amb la de 30 centímetres que ofereix un satèl·lit -i amb un terç del cost-. Els agricultors ja els fan servir per monitoritzar el creixement de les seves plantacions, cosa que permet que s’apliqui la quantitat exacta de fertilitzant. A França, on aquesta tecnologia està molt estesa, els pagesos asseguren que els drones fan pujar en aproximadament 50 euros els ingressos per hectàrea. Els drones també milloren la seguretat: es poden fer servir per a treballs com la inspecció de línies elèctriques, que ara requereixen que un treballador es pengi d’un helicòpter. I poden repartir objectes més ràpid: DHL, una firma de logística, ja fa servir un “ parcelcòpter ” per entregar medicines a Juist, una petita illa de la costa alemanya.

Però el seu potencial depèn de la regulació. Com que poden ser perillosos -cada cop hi ha més informes de pilots d’aviació nerviosos per drones que volen a prop seu-, els governs necessiten establir normes per regular-ne l’ús. I el tractament dels drones comercials varia entre països. L’Autoritat Federal d’Aviació dels EUA (FAA) prohibeix gairebé qualsevol ús comercials dels drones. Això canviarà aviat, perquè el Congrés li ha ordenat elaborar una normativa per a vols comercials dels drones. Però s’espera que la FAA continuï tenint una visió restrictiva, requerint als que operin els drones experiència amb avions tripulats i que no perdin mai de vista els aparells. La indústria que els fabrica sospita que la FAA actua com a lobi dels pilots.

L’actitud de la FAA està danyant el negoci dels drones als EUA. Les firmes estan traslladant les seves incipients operacions de drones fora del país. Amazon ha provat un servei de repartiment amb drones al Canadà, i Google ha experimentat amb els seus avions robòtics a Austràlia. La regulació proteccionista desemboca en cels més insegurs. La prohibició és àmpliament ignorada i les noves regles probablement també ho seran. Els vols sense llicència seran opacs, l’aeronau no identificada i els seus operadors no estaran assegurats. La manera correcta d’equilibrar la seguretat i la innovació és crear un conjunt de regles per als drones comercials depenent de la seva mida, ús i altres aspectes. Així es fa en altres països: el Canadà, per exemple, deixa fora de la regulació els drones petits. Les normes també han de variar depenent de la localització, perquè sobrevolar l’exterior d’un edifici en una ciutat és més arriscat que volar sobre un camp. I és millor requerir als pilots un certificat de competència per fer volar drones que no que tinguin experiència en avions tripulats.

Com qualsevol tecnologia disruptiva, els drones perjudicaran alguns negocis. Alguns pilots perdran la seva feina a mesura que més pagesos i firmes de logística facin servir drones en lloc d’un helicòpter o avió. La seva oposició a la indústria dels drones és comprensible. La de la FAA, no.