TELEFONIA MÒBIL
Empreses 15/02/2015

Alibaba ho sap: qui té un sistema operatiu, té un tresor

El gegant xinès inverteix 520 milions en el fabricant Meizu perquè faci ‘smartphones’ amb Yun OS

- Jordi Sabaté
3 min
Alibaba ho sap:  qui té un sistema operatiu, té un tresor

Alibaba, el gran basar xinès d’internet, la companyia que ostenta el rècord de ser la més valuosa que ha sortit mai a borsa, l’empresa que és més poderosa que la suma d’Amazon i eBay juntes, té un problema que es diu Yun OS. No es tracta d’una filla de Jack Ma -fundador de la companyia- a qui se li estigui covant l’arròs, ni tampoc d’un fadrí curt de gambals a qui costi trobar-li feina, però tots dos serien bons símils per explicar per què Alibaba ha invertit més de 520 milions d’euros en el fabricant de mòbils Meizu, un segona divisió en el punyent panorama dels smartphones made in China.

Yun OS és el sistema operatiu per a mòbils que Alibaba va desenvolupar el 2013 sobre la base d’una versió de Linux molt similar a la que va donar origen a Android. La intenció del gegant xinès no diferia gaire de la de Google en el seu moment: davant el previsible salt dels usuaris de l’ordinador a la pantalla del mòbil, era fonamental crear un sistema operatiu sota control propi per poder capitalitzar el negoci, ja fos el publicitari, de comerç electrònic, de compra d’aplicacions i videojocs o de consum de continguts.

De fet, Amazon també va crear en el seu dia la seva pròpia versió alterada d’Android perquè els seus clients poguessin consumir els seus continguts en dispositius mòbils sense passar-se als de les botigues dels seus rivals. No obstant això, a diferència d’Alibaba, l’empresa que dirigeix Jeff Bezos també va llançar les seves pròpies tauletes, les Kindle Fire, per evitar-se problemes amb uns fabricants que estaven massa compromesos amb Google i el seu Android. No en va, la companyia del cercador va fer firmar a Samsung, LG i altres grans noms un document en el qual renunciaven a proveir de mòbils i tauletes a Amazon i el seu sistema operatiu.

I el mateix va fer Google pel que fa a Yun OS el 2013: si volien poder seguir utilitzant Android, els grans fabricants no havien de comercialitzar dispositius mòbils amb el sistema operatiu d’Alibaba a la Xina sota cap concepte. L’argument de fons era que Yun OS -que va passar així a ser una mena d’empestat- era una còpia deslleial d’Android. No obstant això, Google no va pressionar els fabricants xinesos, molts d’ells llavors petits tallers. Des del minut zero del conflicte, ells van ser l’objectiu d’Alibaba, que els va prometre setze cèntims de dòlar per cada mòbil basat en Yun OS que col·loquessin al mercat.

Després de dos anys seguint aquesta estratègia, Yun OS ha penetrat amb cert èxit entre les classes populars de la Xina i ha ajudat a l’extensió dels negocis mòbils d’Alibaba. Tot i això, no ha aconseguit ser majoritari, en part perquè les petites marques xineses s’han fet grans i han apostat per la internacionalització, cosa que passa per jurar fidelitat eterna a Android. En part també perquè els consumidors tendeixen a sistemes mòbils que siguin majoritaris i, per tant, interoperables amb el màxim nombre de persones.

Ara Alibaba s’ha decidit a jugar una nova carta i apostar per Meizu, un fabricant prou petit i desconegut perquè busqui la seva empara en lloc de la de Google, i estigui disposat a mantenir el compromís amb Yun OS tot i seguir fabricant mòbils amb Android. L’elecció no és casual, ja que Meizu va ser des del primer moment el principal venedor de mòbils amb el sistema operatiu d’Alibaba. La relació entre ells ha sigut bona des del principi i ara es llancen a una aventura conjunta, tot i que no se sap exactament fins on arribaran.

Es desconeix quina porció de Meizu compren aquests gairebé 523 milions d’euros que ha pagat Alibaba, així com si serviran per fabricar un mòbil de marca blanca a baix preu, a l’estil del Fire Phone que Amazon va llançar el 2014 i que ha sigut un sonor fracàs amb no poca incidència en els comptes anuals de la companyia. Seria normal que en vista d’aquesta mala experiència del seu rival, el basar de Jack Ma volgués curar-se en salut i anar gradualment a la seva conquesta de l’espai mòbil.

AMB TOT, la inversió a Meizu no és el primer pas -tampoc el principal- en l’estratègia d’inversions en el sector mòbil que ha fet fins ara Alibaba. La companyia s’ha gastat gairebé 8.000 milions de dòlars des de principis del 2014 en compres en aquest sector, que inclouen els 1.500 milions de dòlars pagats per AutoNavi, una empresa que fa mapes que es visualitzen al mòbil, així com l’adquisició del navegador i cercador per a mòbils UCWeb.

stats