TELEFONIA
Empreses 22/11/2015

Adéu a les trucades inoportunes en teatres i tanatoris

Cinc emprenedors dissenyen l’iSilence, un sistema que permet silenciar els telèfons de manera automàtica en zones on cal guardar silenci

Marc Amat
3 min
Adéu a les trucades inoportunes en teatres i tanatoris

BarcelonaEl telèfon mòbil s’ha convertit des de fa uns anys en el pitjor enemic dels actors. Al març l’actriu Mercè Sampietro -que aleshores representava Fedra al Teatre Romea- carregava durament contra els despistats que no apaguen el mòbil abans d’entrar a la sala: “És un fenomen horrorós i una falta d’educació brutal”. I com ella, molts d’altres. Ara, un grup d’emprenedors ubicats al Tecnocampus de Mataró sembla que han trobat la solució per a aquest problema: l’iSilence.

Es tracta d’un sistema que permet detectar els telèfons mòbils que hi ha en un espai determinat i silenciar-los automàticament. “Un dia estava escoltant la ràdio i a un dels tertulians li va sonar el telèfon en directe”, explica Víctor Cardona, un dels fundadors de l’empresa i especialista en informàtica. De seguida va començar a pensar un sistema per evitar fets com aquests i va adonar-se de la quantitat de llocs on es podria fer servir: des de teatres i cinemes fins a hospitals o tanatoris. L’any 2012 va decidir llançar-s’hi.

El projecte va agradar i de seguida van unir-s’hi quatre socis més, “per completar les llacunes del projecte en el vessant financer i de màrqueting”, comenta Cardona. La idea, però, no es va poder materialitzar fins a l’estiu del 2014 perquè les tecnologies que es comercialitzaven fins aleshores no permetien detectar la localització dels telèfons a l’interior dels edificis. “No vam veure clar que pogués funcionar fent servir la localització per GPS o per xarxa wifi per temes de cobertura”, explica l’emprenedor. L’any 2014, però, el gegant informàtic Apple va treure al mercat la tecnologia iBeacon, capaç de localitzar i interactuar amb els telèfons a través de Bluetooth amb un sistema de sensors que, col·locats de manera estratègica a la sala, detecten els dispositius. “L’iBeacon obre un ventall de possibilitats increïble -explica Martí Cardona, director de màrqueting d’iSilence-: des de saber per quins passadissos d’una botiga hi circulen més clients fins a la possibilitat d’enviar-los missatges de benvinguda o enquestes de satisfacció”.

Amb l’arribada d’aquesta nova tecnologia, van dissenyar el software del producte i van crear-ne un primer prototip de tan sols cinc centímetres de diàmetre. “Amb l’iBeacon ho vam veure tot més senzill”, explica el director comercial d’iSilence, Jordi Llorens. L’establiment només ha d’instal·lar un sensor i, automàticament, totes les persones que estiguin en un radi de 70 metres i tinguin descarregada l’aplicació d’iSilence rebran una notificació avisant-los que se’ls ha silenciat el mòbil. Amb el prototip enllestit i després de diverses proves pilot, van començar a rebre el feedback dels primers usuaris: va tenir molt bona acceptació. De fet, el setembre del 2014 van rebre la menció especial dels premis Creatic, que atorga anualment el Tecnocampus i que reconeix la millor iniciativa empresarial en l’àmbit de les tecnologies i la innovació. Tot i així, el fundador d’iSilence, Víctor Cardona, admet que “no guanyar el primer premi va ser un cop dur per al projecte”, ja que no van aconseguir la dotació econòmica del primer premi.

De fet, “una de les dificultats que té iSilence en aquest moment és trobar finançament”, explica Carlos Aguilar, responsable de finances de l’empresa. Amb 30.000 euros de capital inicial -aportat pels cinc socis- esperen començar a rebre beneficis arran de la comercialització del producte, que tot just van iniciar a principis del mes passat. En aquest sentit, l’empresa catalana centra ara els seus esforços a estendre la xarxa d’iSilence arreu del territori espanyol a través d’acords amb grans empreses. De fet, ja han tancat acords amb una cadena d’assegurances i una d’hospitals, que implantaran el sistema en els pròxims mesos. Fins i tot la Generalitat de Catalunya s’ha interessat en el projecte per implantar-lo en algunes instal·lacions. Amb un preu que oscil·la entre els 79 i els 299 euros, iSilence espera ara començar a fer soroll duent el silenci allà on n’hi hauria d’haver.

stats