RETWEETS

El xèrif ha arribat a internet

Europol, l’agència que coordina les policies dels estats membres de la Unió Europea, feia públic dilluns que ha confiscat gairebé 300 noms de domini d’internet on es venien mercaderies falsificades, des de productes de luxe fins a material esportiu, passant per aparells electrònics, medicaments i, esclar, cinema i música piratejats. L’operació, en què han participat cossos policials de 19 països, forma part d’una campanya que ja ha tancat més de 1.800 webs des que va començar, fa dos anys, als EUA.

Dos dies després, els responsables de Series Pepito, una popular web espanyola amb enllaços per descarregar còpies il·legals de sèries de TV i pel·lícules, eren interrogats per la policia a Madrid i Elx, i un jutge ordenava tancar l’accés a les pàgines, que havien prosperat des que al març Series Yonkis les va precedir en el tancament forçós. El model és comú: uns penques promouen l’accés a contingut aliè per vendre anuncis -i en el cas dels Pepitos, subscripcions premium per evitar veure’ls, a dos euros al mes- i pretenen justificar el muntatge amb l’argument hipòcrita que els fitxers il·legals no són al seu servidor i ells es limiten a enllaçar-hi. L’arribada del xèrif a aquest campi qui pugui ja ha espantat rivals com Series.ly, que ha anunciat que retirarà tots els enllaços, i els aspirants a crear el pròxim Series Juanito ho tindran molt més difícil, perquè Google ha començat a penalitzar en els resultats de cerca els enllaços a pàgines d’intercanvi d’arxius.

Tot i això, els propietaris del contingut piratejat, instigadors de la intervenció judicial i policial, també tenen la cua de palla. Per una banda, exageren les xifres del negoci dels pirates, qualificant interessadament com a pèrdues els ingressos que haurien pogut tenir si totes les descàrregues il·legals haguessin sigut compres, cosa del tot improbable. I, per l’altra, ignoren l’ocasió d’atendre l’evident demanda de contingut audiovisual legal, actual i de qualitat a un preu raonable. Ja s’ho faran.