CONSUM
A. RODÉS

Una xarxa social per rendibilitzar el transport

Una empresa de Vic ha creat Speedity, una plataforma 'online' perquè les empreses exportadores trobin sinergies de transport i logística

Una xarxa social per rendibilitzar el transport / PERE TORDERA Zoom

Les exportacions catalanes van créixer un 5% el 2012, es van convertir en el principal motor de sortida de la crisi i van obrir noves oportunitats en el camp de la logística. Amb la idea de reduir les despeses de transport i mitigar-ne l'impacte mediambiental, un grup d'emprenedors de Vic han creat Speedity, una plataforma digital per facilitar el contacte directe i les sinergies entre empreses exportadores.

"Hem volgut crear una web en un llenguatge fàcil i senzill, ja que moltes vegades els exportadors de diferents sectors no parlen el mateix idioma", explica Jaume Fitó, cofundador de Microestudi, l'empresa que ha llançat Speedity.

Etiquetes

La plataforma funciona a partir d'un sistema de hashtags -etiquetes- que permeten a una empresa fer la seva oferta de transport o de càrrega, i que la resta d'usuaris poden filtrar segons les seves preferències. "Funciona com una xarxa social en què particulars i empreses fan tractes privats entre ells", diu Fitó. El sistema de hashtags permet compartir l'oferta a Twitter, Linkedin i Facebook, de manera que qualsevol usuari interessat a fer un intercanvi es pot posar en contacte amb l'oferent. "No cobrem comissions, només hem creat el punt de trobada", aclareix Fitó.

Speedity va arrencar el gener del 2012 i en un principi anava dirigida a l'intercanvi de transport terrestre en l'àmbit de la UE. "Ara és una comunitat global en què s'anuncia tot tipus de transport: naval, aeri o terrestre", explica Fitó. En aquests moments tenen prop de 1.000 usuaris registrats de 83 països, des del Senegal a l'Índia i els EUA. L'objectiu és introduir una tarifa per ús, ja que molts dels usuaris actuals repeteixen la mateixa ruta i reserven el seu espai a un contenidor cada setmana.

A part de l'estalvi energètic i econòmic que representa, Speedity també millora l'eficiència del servei. Segons Fitó, un contracte de transport té una mitjana de 7 comissionistes pel mig, és a dir, "que hi ha 7 marges comercials i 7 possibles errors de coordinació pel mig", explica Fitó, que prové del sector logístic. "Escurcem la cadena de valor del transport, fent-lo més ràpid i barat, i també més ecològic", diu.

Intermodalitat

Segons l'índex de rendiment logístic que publica cada any el Banc Mundial, que mesura el desenvolupament logístic de 155 països, Espanya està en el número 20. Segons l'informe, l'activitat logística del nostre país es caracteritza pel fet de ser un mercat força fragmentat i amb baixos nivells d'intermodalitat. El 85% del transport interior encara es fa per via terrestre, mentre que el ferrocarril es queda en l'1%. A més, "prop del 40% del transport no s'aprofita", diu Fitó. "Un camió que torna buit d'una entrega segueix consumint petroli", insisteix.

L'objectiu de Speedity és consolidar la presència que té i obrir franquícies a altres països per completar el coneixement del sector logístic fora d'Espanya.