Una xarxa social per aprendre matemàtiques

Dos germans de Sabadell han creat una plataforma ‘online’ per practicar i resoldre exercicis de manera col·laborativa

Les matemàtiques continuen sent una de les grans assignatures pendents dels alumnes catalans i espanyols en comparació amb la resta de països desenvolupats, segons l’últim informe PISA. Conscients de la necessitat de buscar noves maneres d’ensenyar aquesta matèria, els germans Marc i Pere Monràs van començar a idear fa sis anys una plataforma d’internet que permetés aprendre matemàtiques d’una manera més participativa i divertida.

El resultat és Sangakoo, una mena de xarxa social online dirigida a particulars, professionals i escoles en què els usuaris poden aprendre matemàtiques practicant exercicis i interactuant amb altres usuaris a l’hora de resoldre’ls o crear-ne de nous. “En general, ens dirigim a tots aquells particulars interessats a reforçar les seves matemàtiques, des d’alumnes d’ESO fins a universitaris o petites empreses, com per exemple programadors o un autònom que ha de calcular l’estoc del seu magatzem”, explica el Marc, que va treballar gairebé 40 anys a la banca comercial fins que el 2003 va decidir obrir-se camí en el món de l’empresa i com a inversor privat.

Juntament amb el seu germà Pere, un oncòleg reconegut, dedicat des de fa uns anys a projectes d’aprenentatge col·laboratiu, s’han bolcat a tirar endavant la nova plataforma, presentada el novembre del 2013. Des de llavors tenen més de 14.000 usuaris i han despertat un gran interès a Llatinoamèrica, especialment a l’Argentina, Xile i Mèxic, on negocien diversos acords per distribuir la llicència del programari.

Practicar per aprendre

La web ofereix diferents itineraris -paquets de continguts i exercicis- perquè professors i escoles puguin utilitzar Sangakoo com a eina a les seves classes. “També és molt útil per a pares que volen ajudar els seus fills a fer els deures”, afegeix Eulalia Alemany, CEO de l’empresa, ubicada al barri del 22@ de Barcelona. La web està disponible en català, castellà i anglès i aviat trauran la versió en àrab i hebreu per introduir-se al Pròxim Orient, “un mercat amb gran potencial”, asseguren els dos germans.

El model de negoci està basat en l’adquisició d’itineraris per part de particulars, que inclouen l’assessorament personalitzat d’un matemàtic. I, a més, l’empresa ofereix a escoles i acadèmies l’opció d’adaptar la plataforma a les seves necessitats. Un dels primers centres a contractar el seu programari ha estat el Col·legi SEK, a la Garriga. “El gran repte és fer encaixar una proposta educativa en què l’alumne és un subjecte actiu de l’aprenentatge. S’aprèn fent coses, i no rebent lliçons. I això té una raó mèdica: recordem el que hem viscut i practiquem”, diu el Pere.

En total els germans han invertit 900.000 euros entre capital social i inversions posteriors, i ara busquen un soci tecnològic per fer escalable la plataforma i optimitzar els costos. També tenen en fase beta l’aplicació mòbil. Al món hi ha altres plataformes d’educació oberta, com Khan Academy, però no tenen el mateix component “proactiu”, diu el Marc.