RETWEETS

Qui vol un iPhone i el pot pagar, ja el té

Per primera vegada en 13 anys, el trimestre passat Apple va facturar menys que un any abans. Per ser exactes, un 13% menys. No és que el negoci li hagi anat malament: parlem d’unes vendes superiors als 50.000 milions de dòlars, que ja els voldria jo, però l’empresa ens tenia acostumats a uns resultats que cada trimestre eren millors que els del mateix període de l’any anterior. Això s’ha acabat.

Els motius són diversos i gairebé tots tenen a veure amb l’iPhone, el producte estrella d’Apple. La sortida dels iPhone 6, amb el pas a pantalles mes grosses, va endarrerir el moment de la saturació. Però ara sembla que gairebé tothom que vol un iPhone i se’l pot permetre ja el té, i triga més a canviar-lo. Per això Apple ha venut 51 milions de mòbils, una xifra que significa un 18% menys que els 61 milions que va vendre fa un any. I on ha punxat especialment és a la Xina, el segon mercat de la marca després dels EUA: allà les vendes han caigut un 26% en un any.

L’empresa ja ha començat a posar-hi remei. Fa unes setmanes ha començat a vendre l’iPhone SE, un telèfon menys car i amb pantalla més petita. L’efecte no es veurà fins al trimestre que ve. Tot apunta que en el futur s’abocarà a l’altre gran mercat asiàtic, el de l’Índia, on la presència de l’iPhone és testimonial. I es diu que el pròxim rellotge Apple Watch es connectarà directament a la xarxa, de manera que no caldrà tenir un iPhone per fer-lo servir.

La nota positiva dels resultats trimestrals d’Apple han sigut els ingressos per serveis. En aquest cas, han pujat un 20% en un any i ja pesen més que les vendes d’ordinadors Mac. Parlem de les descàrregues d’aplicacions a l’App-Store, de cançons i pel·lícules a iTunes i de les subscripcions a Apple Music, que ja té 13 milions d’abonats, tots de pagament. Però Tim Cook no es pot despistar: a la Xina, que fins ara ha sigut la nineta dels ulls de l’executiu, li acaben de tancar la botiga digital de contingut audiovisual.