RICARD VILLALOBOS

La vigilància dels joves, un negoci a l'alça a la xarxa

El pares volen saber què fan els seus fills a la xarxa  I tenen un munt d'eines al seu abast que tenir-los ben vigilats

La vigilància dels joves, un negoci a l'alça a la xarxa / FIRMA FOTO Zoom

L'escletxa digital generacional és un fet: una part molt important de pares no tenen ni tindran mai les mateixes habilitats tecnològiques que els nascuts en l'era digital.

Si a tot això hi sumem la rapidesa amb que moren i neixen noves aplicacions, els avenços constants dels sistemes operatius, les funcions cada vegada més sofisticades (i a la vegada versàtils) del aparells, la millora en la connectivitat i un bon grapat de prejudicis, l'escletxa pot esdevenir un abisme.

La poca formació tecnològica no suposa que els pares deixin de banda la vida online dels seus fills. Segons un estudi del 2011 de Pew Internet, als EUA el 77% dels pares de nens adolescents ha comprovat o ha intentat comprovar per on naveguen els seus fills (onze punts més que el 2006), mentre que dos de cada tres pares reconeixen haver buscat a la xarxa informació publicada pels seus fills o sobre ells.

Pew també diu que el 23% de pares reconeixen que se senten superats per la tecnologia i que no poden ni saben fer-hi res. Les companyies han ensumat el negoci i han llançat tota mena de productes destinats a mantenir el control de les activitats online dels més joves, sobretot dels adolescents.

Infinitat d'aplicacions

El mercat posa a disposició dels pares infinitat d'eines i aplicacions per introduir-se, literalment, en la vida digital dels seus fills: restringir l'accés a determinats llocs (principalment de pornografia, violència, comerç online i aplicacions del mòbil), vigilar la seva geolocalització (on ha estat, amb qui i a quina hora), regular la missatgeria i les imatges que pugen a les xarxes socials o monitorejar serveis tipus Whatsapp amb alertes sobre llenguatge inapropiat.

No existeixen encara dades concretes sobre el creixement del sector, però només cal donar una ullada a les botigues d'aplicacions d'Apple i Android. Si es busca parental control , relacionades amb l'iPhone i l'iPad existeixen al voltant de 800 aplicacions per monitorejar l'activitat que es fa amb l'aparell o des d'aquest, mentre que a Android n'hi ha unes 500, gairebé el doble de les que hi havia fa sis mesos.

Així mateix, companyies com Symantec (Norton Family Resources) i McAfee (McAfee Family Protection) tenen espais exclusius que combinen els consells als pares amb la recerca i la publicació d'estudis sobre el comportament dels nens i adolescents a la xarxa.

Tenint en compte l'evident interès comercial d'aquestes empreses, un estudi recent de McAfee (The digital divide: how the online behavior of teens is getting past parents ) mostrava que els pares dels adolescents es mostren massa confiats del comportaments dels seus joves a la xarxa.

Per exemple, un 32% dels joves accedien a pàgines amb contingut pornogràfic mentre que només un 12% dels pares n'estaven veritablement al corrent. La indústria, però, té uns quants reptes per afrontar.

El més important és superar la paradoxa que suposa que per fer servir una gran part d'aquestes solucions informàtiques el pares necessiten ser una mica destres en temes informàtics. Tot i això, cap software podrà llegir mai la ment d'un jove ni substituir una bona conversa amb els nostres fills.