COMPLEMENTS
JÚLIA MANRESA

Com vendre 18.000 ulleres de sol amb el boca-orella

En plena era d’internet, dos universitaris triomfen amb el boca-orella i ja exporten als grans països d’Europa. El 2014 facturaran un milió

‘E-commerce’, monedes digitals i màrqueting online. Ara que internet és el trampolí que impulsa la majoria d’iniciatives empresarials, Héctor Rey i Àlex Huertas encara creuen que el boca-orella ha estat la plataforma que els ha fet saltar al món dels negocis. Tenen 20 i 21 anys i són els impulsors de Northweek, una marca d’ulleres de sol low cost personalitzables que van començar a comercialitzar fa un any i que ja ha arribat a Itàlia, Anglaterra, França i Alemanya. Amb un any de vida n’han venut unes 18.000 i ja han viatjat per primera vegada a la Xina. Allà hi han contractat la fàbrica que els distribueix els materials.

Ulleres de sol de colors que es munten per peces. La idea la van tenir durant les vacances d’estiu de l’any passat. Tant l’Héctor com l’Àlex són estudiants universitaris. “Sempre reveníem coses, de fundes de BlackBerry a samarretes, fins que vam creure que ja tocava fer alguna cosa seriosa”, expliquen. Van veure que no existia la possibilitat de personalitzar ulleres de sol i que no se’n venien per menys de 50 euros. Així van crear Northweek.

No són dissenyadors. La gràcia és que el mateix client dissenya les ulleres. “Vam triar un model i vam buscar un fabricant que estigués disposat a vendre’ns ulleres per peces”. Segons expliquen, no va ser difícil trobar-lo però van haver d’adquirir un mínim de 1.400 unitats. Ells mateixos van muntar a mà les primeres mil. Els pares de l’Héctor tenen una petita bodega a Vilassar i la van convertir en taller.

Inicialment pensaven vendre a través de la web, però la comanda va arribar abans de tenir-la acabada i no es van poder esperar. “Vam començar a vendre-les a amics per 20 euros i sense adonar-nos-en havíem venut 1.000 ulleres en un mes -diu l’Àlex-. La clau al principi va ser el boca-orella de tota la vida”. Tot i que no es consideren una start-up ni emprenedors, van guanyar un concurs que els ha permès tenir ara una oficina a la incubadora de Barcelona Activa.

Sorprenentment per a ells, el mercat off-line suposa la meitat de les seves vendes. Quan van començar creien que internet era el canal amb més perspectives, però aviat van rebre emails i trucades d’òptiques que preguntaven per les seves ulleres, i hi van accedir. Ara són en 170 botigues de tot l’Estat i venen unes 1.500 unitats al mes només en establiments. A través d’internet en venen 1.600.

Només fa un any que han començat, però no han tingut pèrdues i preveuen facturar una mica més d’un milió d’euros aquest segon any. A banda de l’oficina a la incubadora, compten amb una petita nau a Vilassar amb quatre treballadors encarregats de muntar les ulleres i preparar les comandes. En total, l’empresa està formada per vuit treballadors. En els dos últims mesos han venut el mateix que en tot l’exercici anterior. L’èxit els ha portat a tenir ofertes d’alguns inversors, però el projecte ha rutllat i han aconseguit tirar endavant ells sols.

La clau, opinen, ha estat vendre un producte accessible: “Podríem haver creat una nova marca d’ulleres i vendre-les al mateix preu que unes Ray-Ban, perquè no oferim menys qualitat, però és un mercat molt tancat i competitiu”.

Per què són més barates, doncs, les seves ulleres? L’Àlex i l’Héctor no volien vendre car, sinó vendre molt. Van veure complicat fer-se un lloc en un mercat molt consolidat, basat en el disseny i la marca. El fet de vendre ulleres personalitzables a un preu baix els permet no competir amb les grans firmes.

Sembla, però, que la seva marca té alguna cosa que agrada. Fins ara famosos com Nacho Vidal, José Corbacho i Boris Izaguirre han portat les seves ulleres. No ho han buscat, diuen, va ser casualitat. A Nacho Vidal el van trobar de festa i n’hi van regalar un model. Boris Izaguirre els va trucar per comprar-ne unes i van acabar fent una festa amb ell per promocionar-les. -