Empreses 15/09/2013

Les vendes remunten a l'estiu en una part del comerç català

Les empreses de l'associació Comertia aconsegueixen a l'agost la pujada més gran de facturació des de l'abril del 2011, tot i que el conjunt del comerç a Espanya encara baixa

Christian De Angelis
2 min

Un nou brot verd floreix en l'economia. Després d'una temporada turística rècord i la primera baixada de la desocupació en un mes d'agost des de l'any 2000, el sector del comerç comença a registrar dades positives. Almenys per a les empreses agrupades en l'associació Comertia, que en els mesos de juliol i agost han aconseguit dues pujades consecutives de les vendes, amb creixements interanuals del 2,9% i el 3,8%, respectivament. La dada de l'agost és la millor de l'indicador de Retail Comertia des de l'abril del 2011.

Comertia representa 65 empreses catalanes de retail , que tenen botigues tant a Catalunya com al conjunt d'Espanya i en l'àmbit internacional. Aquestes empreses, que operen en sectors tan diversos com la perruqueria, el mobiliari, la restauració i la distribució de carburants, sumen 5.200 punts de venda, més de 43.000 treballadors i una facturació agregada de 5.100 milions d'euros. "Per a nosaltres és un indicador de tendències, la base és totalment diferent de la que utilitza l'Instituto Nacional de Estadística (INE) en l'Índex de Vendes Minoristes (ICM), però és interessant observar que el nostre està sovint uns punts per sobre", diu Elisabet Vilalta, directora general de Comertia.

Diferències

En contraposició amb l'indicador de Comertia, l'ICM pren com a base 12.000 enquestes en empreses de tot Espanya, una mostra en la qual resulten representades empreses de comerç al detall (excepte els concessionaris de cotxes i motos). L'ICM va enregistrar al juliol la seva caiguda anual número 37. Mentre Comertia enregistrava una pujada el mateix mes del 2,9%, l'ICM marcava una caiguda del 2%. Tot i que és negativa, aquesta dada també resulta esperançadora: és la baixada més moderada en més de dos anys.

Modernització

El president de Comertia, Silvio Elías, destaca el turisme com una de les raons del bon resultat en l'indicador de Comertia. "Una de les fortaleses dels socis de Comertia és el pes important dels locals en zones d'activitat turística, que afavoreix les vendes en el context actual", comenta.

Elías també es refereix a factors interns propis del "caràcter innovador" de Comertia, que agrupa empreses com Natura, Viena, Cottet, Raffel Pages, Gaes, Enrique Tomás, Bóboli, Fotoprix i Meroil. "El comerç, i particularment el soci de Comertia, s'està modernitzant", apunta Elías.

Finalment, destaca que és més fàcil fer ajustos en empreses amb diversos locals que en les que l'empresari regenta una única botiga. "Tenim empreses que han tingut l'encert de tancar botigues no viables i alhora hem obert nous punts de venda, amb una ràtio d'obertures que supera de llarg el de tancaments; en definitiva, hem pogut fer aquesta adaptació", afegeix.

El mix sectorial de les empreses també es diferencia en el cas de Comertia del conjunt del comerç espanyol, que recull l'indicador de l'INE. L'investigador de l'Observatori del Comerç Urbà de la Universitat de Barcelona Sergi Martínez destaca que l'ICM no inclou els serveis, i deixa fora restaurants i hotels, per exemple. En canvi, Comertia sí que inclou empreses de restauració o serveis, com ara cinemes i asseguradores.

Perspectives

Elías assegura que se sent "moderadament confiat" pel que fa a la recuperació del comerç, però alerta que la renda familiar disponible continua estant molt perjudicada. "El que necessitem és un clima de confiança", diu el president de Comertia. En aquest sentit, demana a les administracions que no hi hagi una nova pujada de l'IVA "i que no s'esperi al 2015 per abaixar l'IRPF", tal com es va comprometre el govern central.

stats