IMMOBILIARI
XAVIER GRAU

La venda de pisos torna a peu de carrer

Les immobiliàries tornen a obrir oficines per l’impuls de la venda i el lloguer d’habitatge, i ressorgeix el model de la franquícia

La venda de pisos torna a peu de carrer / MARC ROVIRA Zoom

Ara que la llarga crisi ja sembla haver deixat enrere el pitjor moment el sector immobiliari torna a aixecar el cap, sobretot a la ciutat de Barcelona, on la venda de pisos va créixer el 14% al novembre respecte al mateix més de l’any passat -és l’última dada disponible- i ja acumula un any seguit d’augments. A més, els preus a Barcelona també creixen a un ritme del 8%, sobretot per l’impuls dels pisos de segona mà. Alhora, el lloguer s’està obrint pas com a camí per accedir a l’habitatge. Amb aquest ressorgiment del sector, alguns dels agents implicats també estan tornant a aixecar el cap. És el cas de les agències immobiliàries a peu de carrer. Els clàssics aparadors amb ofertes de pisos estan tornant.

Alguns operadors tradicionals ja estan obrint nous punts de venda. És el cas de les clàssiques empreses catalanes del sector, com Don Piso o Forcadell, o també de nous actors que estan obrint-se pas amb nous models de negoci, com Fhaus, que pensa obrir la primera botiga a peu de carrer a la Ronda de Sant Pere, i no serà l’única.

Certament el model de negoci ha canviat durant la crisi per dues causes molt clares: la depressió en les vendes, d’una banda, i la irrupció de la tecnologia, de l’altra, que ha fet que moltes operacions es facin a través dels portals immobiliaris.

Però fins i tot companyies nascudes en aquest entorn digital, com la mataronina Habitaclia, han fet el salt a l’ offline. No vol dir que abandoni el model digital, sinó que ha començat a fer publicitat en mitjans tradicionals. A més, aquest portal es nodreix també de pisos que entren al seu sistema a través de les seves botigues físiques, segons explica Javier Llanas, director general. No demanen exclusivitat, però els agents immobiliaris poden accedir al programa d’Habitaclia pagant un rènting i llavors introduir els pisos que tenen en oferta. Aquest sistema els ha permès expandir-se i saltar de Catalunya cap al País Valencià i les Illes Balears.

Un altre operador barceloní, Forcadell, ha iniciat algunes obertures els últims mesos. Va obrir una oficina al carrer Muntaner, a la part alta de Barcelona, i recentment ha obert una oficina a Terrassa. El dia de la inauguració el professor de la UB i director del màster d’Assessoria i Consultoria Immobiliària, el polèmic Gonzalo Bernardos, anticipava una etapa positiva per al sector per tres factors: el notable augment del consum de les famílies, la recuperació del mercat laboral i la millora de la facilitat d’accés al crèdit. Forcadell ja té oficines pròpies a Granollers, Terrassa, Palma i Sevilla, i a més té delegacions comercials a Alacant, Castelló, Madrid i Màlaga.

En el cas de Don Piso, l’expansió encara és més ràpida. La companyia ha obert nou oficines noves el 2015 i en pensa obrir 20 més el 2016. “Com a conseqüència de la bona marxa que es desprèn de la del mercat immobiliari, ens trobem en un bon moment per invertir al sector, amb franquícies immobiliàries com a model d’alta rendibilitat a curt i mitjà termini”, assegura Emiliano Bermúdez, subdirector general de la companyia i responsable d’expansió.

El creixement no es limita només a les grans empreses. Altres de més petites i especialitzades també estan obrint oficines. Per exemple la catalana Monapart. Busca habitatges que destaquen per l’estètica, una categoria en què entrarien les finques règies. Nascuda el 2010 a Barcelona, aquesta companyia aborda ara un pla d’expansió. Està present a Alacant, Barcelona i Palma, però pensa obrir més oficines en altres localitats.

La recuperació del model d’expansió amb franquícies la corrobora la consultora especialitzada T4 Franquicias. El canvi en el sector es va començar a produir l’any 2014. Segons els càlculs d’aquesta consultora, el sector de la franquícia immobiliària va créixer en 69 establiments a tot Espanya el 2014 i la facturació va augmentar en 18,2 milions d’euros, una tendència que s’ha mantingut el 2015. El soci director de la consultora, José Aragonés, assegura que “actualment un dels sectors amb mes demanda i interès per muntar un negoci és el de les franquícies immobiliàries, que han aconseguit donar el tomb a la situació”. El seu soci Miguel Ángel Oroquieta indica que “torna a haver-hi interès dels emprenedors per obrir franquícies immobiliàries”.