TECNOLOGIA
MARC AMAT

Com es valora una empresa que factura zero euros?

Empreses com Wallapop obtenen valoracions milionàries tot i no ingressar ni un euro. Com sap un inversor en quant l’ha de valorar?

Miquel Costa, president de Keiretsu Forum Spain / FERRAN FORNÉ Zoom

Tot just néixer l’any 2013, Wallapop va rebre la injecció de 5,1 milions d’euros provinents de diversos fons d’inversió. El mes d’abril de l’any passat aquest mercat virtual de segona mà va donar el tret de sortida a la seva segona ronda de finançament i va aconseguir captar 40 milions més. Tan sols un mes després, la mateixa companyia va anunciar que buscava 95 milions d’euros més per expandir-se al mercat nord-americà, si bé no està clar que els aconsegueixi (o que els necessiti, ja que aquesta setmana s’ha fusionat amb Letgo als Estats Units). Sigui com sigui, s’ha especulat que el valor de l’empresa podria ascendir fins als 1.000 milions de dòlars. Si això ja sembla un miracle, cal afegir-hi un últim element: fins ara Wallapop encara no ha facturat ni un euro. L’aplicació és gratuïta, no genera ingressos publicitaris i, de moment, no ha monetitzat el servei (malgrat que a principis de setmana la companyia catalana va revelar que començarà a cobrar per promocionar alguns anuncis, com va revelar l’ARA). Però aquest no és ni de bon tros l’únic cas d’èxit d’empreses sense facturació que han aconseguit seduir els inversors. En el seu dia, van ser-ho també gegants tecnològics com WhatsApp, Twitter, Facebook, Snapchat i BlaBlaCar.

El miracle dels pans i els peixos de Wallapop

“Enmig de l’auge de les start-ups, cada vegada més empreses en fase inicial s’aventuren a fer rondes de finançament”, explica Miquel Costa, president de la xarxa d’inversors privats Keiretsu Forum Spain i expert en la valoració d’empreses que encara no han facturat. “Convèncer un inversor amb un producte que ja és al mercat i que ja té clients aplana molt el camí, fer-ho amb un prototip complica un pèl més les coses, però intentar fer-ho només amb una idea ja és molt més complicat”, assegura l’executiu, que serà ponent al saló per a emprenedors i pimes BizBarcelona a principis de juny.

Keiretsu fa cursos per explicar als inversors quines són les claus per valorar una start-up que encara no ha facturat ni un euro. L’ecosistema emprenedor català va aconseguir captar 321 milions d’euros d’inversió durant l’any 2014, una part dels quals van ser desembutxacats per business angels, inversors professionals que aposten per petites empreses tecnològiques acabades de néixer, si bé no hi ha dades que quantifiquin aquest indicador.

"Hi ha un munt de 'start-ups' creades per amics del mateix camp professional i, això, sovint els resta punts a ulls dels inversors"Miquel CostaPresident de Keiretsu Forum Spain

Segons Miquel Costa, el primer factor que té en compte un inversor decidit a arriscar en aquest tipus d’empresa és l’equip d’emprenedors que hi ha al darrere. “Sovint, el pla de negoci inicial de les start-ups no té res a veure amb les activitats que faran en un futur: les circumstàncies canvien i la capacitat d’adaptació dels emprenedors als nous escenaris és essencial”, diu. L’inversor valora que l’equip tingui una bona formació acadèmica, però també mira amb lupa que hi hagi perfils que cobreixin totes les àrees del projecte. “Hi ha un munt de start-ups creades per amics del mateix camp professional i, això, sovint els resta punts”, assegura Costa.

En segon lloc, l’inversor es fixa en els nivells d’injecció de capital que necessitarà el projecte en un futur. Per calcular-ho, Costa detalla que l’escalabilitat és clau. “Per aquest motiu els negocis e-commerce són molt atractius: s’inverteix en la plataforma i costa el mateix vendre-hi dues unitats al mes que un milió”, exemplifica. Per acabar, els inversors repassen tot un altre seguit de factors com el mercat, les condicions contractuals i l’entorn. “Sovint es compara el projecte amb start-ups similars més madures”, apunta l’expert.

Tot i així, cada sector d’activitat té indicadors concrets que actuen com a multiplicadors del valor. D’aquesta manera, en el cas de les start-ups tecnològiques, un aspecte vital és el nombre d’usuaris del servei i la capacitat que tindran de convertir-los en clients.

Però aquests mètodes no són infal·libles i el component de risc és molt alt. “La gran majoria de les start-ups estan sobrevalorades”, opina Costa. “Moltes vegades s’atorga un valor més alt a una empresa acabada de néixer i que no ha facturat mai que a una pime familiar amb un grapat d’anys d’experiència i que factura diversos milions anualment”, adverteix.