TECNOLOGIA
PAULA SOLANAS

Les ulleres intel·ligents ho tornen a intentar, ara a la indústria

La catalana Remote Eye aplica la tecnologia de les famoses Google Glass al manteniment remot de maquinària

Les ulleres intel·ligents ho tornen a intentar, ara a la indústria Zoom

Quan Google va presentar les ulleres intel·ligents Google Glass el 2013, l’expectativa mediàtica feia pensar que en un parell d’anys veure el món a través d’un aparell com aquest seria una realitat d’allò més quotidiana. Lluny d’aquestes prediccions, l’invent de Google no va arribar a consolidar-se al mercat domèstic i va acabar fent caure algunes companyies que apostaven per la realitat augmentada com a inversió de futur.

Tres anys després, la companyia catalana Remote Eye intenta rellançar la idea amb un concepte renovat i un públic diferent: la indústria. Les seves ulleres intel·ligents permeten als equips de manteniment de maquinària contactar a distància amb els experts que en coneixen el funcionament amb més detall. Així doncs, en cas d’una avaria l’aparell estableix una videoconferència entre les dues parts sense necessitat de desplaçament. Segons un dels seus fundadors, Albert Roca, l’aplicació aporta més beneficis que una trucada a través de Skype o FaceTime. “El dispositiu permet que l’operari rebi informació al moment com ara imatges i arxius, i té una opció de punter làser que permet a l’enginyer assenyalar-li punts concrets”, explica Roca.

Aquest sistema permet que el tècnic que repara la màquina tingui les mans lliures per maniobrar i pugui visualitzar informació directament a les lents de les ulleres com ara una llista de tasques pendents. Tot i així, Roca recorda que l’aplicació també es pot fer servir des de telèfons mòbils o tauletes electròniques. De moment, han iniciat proves pilot amb diverses companyies catalanes i internacionals, tot i que només n’han avançat un nom: Aigües de Barcelona.

Remote Eye va arrencar el 2014 amb una inversió de capital privat a través de dos socis a Madrid i Barcelona amb un total de 120.000 euros, que van completar amb un crèdit d’ENISA d’uns 80.000 euros. Són els primers a testar aquesta aplicació a Espanya, però avancen que Google també fa proves per oferir serveis semblants a la indústria. “La realitat augmentada no ha desaparegut del mapa”, sentencia Roca.

El cost de la tecnologia encara és una limitació. El model de negoci de Remote Eye són les subscripcions al servei, que costen uns 200 euros anuals, mentre que les ulleres es poden adquirir per un preu que varia entre els 1.000 i els 3.000 euros, segons les prestacions del model. No obstant, Roca admet que la tecnologia ha patit el pes de les expectatives. “Fa dos anys la demanda no estava gens preparada i els escèptics no entenien que encara hi havia un salt entre el que s’esperava i la realitat”, reconeix l’empresari català, que adverteix que hi ha feina a fer pel que fa a la interacció entre dispositius.

Ara mateix la companyia està en un moment de reestructuració accionarial, però confia posar en marxa aquest mes de setembre la comercialització del seu producte. Segons Roca, ja tenen clients molt interessats, i tan sols els falta “prémer el botó”. L’empresa la formen actualment tres dels quatre socis fundadors: Xavier Guardia, Joaquín Custodio i el mateix Roca, que també dirigeixen Soft for You, una companyia especialitzada en aplicacions per a ulleres intel·ligents i telèfons mòbils.