L'ENTREVISTA
DANI SÁNCHEZ UGART

Tapio Haken, cap de disseny de so de Nokia: "Els sons de trucada clàssics són un dels grans actius de Nokia"

Tapio Hakanen (1977) té dues ànimes. L'artística i la del dissenyador. Però totes giren al voltant d'una mateixa cosa: el so. Quan no treballa com a cap de disseny de so de Nokia a Hèlsinki, càrrec que ocupa des de fa tres anys, aquest finlandès recorre els clubs com a DJ Orkidea, un dels més reconeguts del seu país. A Nokia és responsable de tota l'experiència sonora dels aparells de telefonia mòbil i, per tant, té a les seves mans un dels actius més importants de la companyia: el Nokia tune . És el reconeixible so de trucada present als telèfons mòbils de l'empresa des de fa dècades, però que ha anat evolucionant. Hakanen és conscient de la importància d'aquest actiu per a l'empresa, en hores baixes pel que fa a vendes, que no ha pogut competir amb Apple i Samsung en la batalla dels smartphones

Tapio Haken, cap de disseny de so de Nokia / MARC GUILLEN Zoom

Des del departament de disseny de so de Nokia, una companyia que ho va ser tot en el negoci de la telefonia mòbil i que avui lluita per la supervivència a força de tancar fàbriques, Tapio Hakanen està orgullós de presentar el so com un dels elements més reconeixibles de la marca per a la qual treballa. Els mòbils de la companyia encara no han trobat el seu lloc en el mercat dels smartphones , però el reconeixible Nokia tune és un actiu de valor incalculable. Hakanen n'ha de tenir cura.

Per què encara podem sentir el vell Nokia tune als seus telèfons?

Intentem fer evolucionar les versions dels tons, que han agafat significat per a la gent. Durant deu anys hem ensenyat als usuaris que aquest so vol dir una notificació del calendari, un missatge o un mail. Crec que això el consumidor ja ho ha après i canviar-ho radicalment faria que es perdessin. Després d'ensenyar aquests sons durant tant de temps, no els podem canviar. Però si se sent la versió del 2005 i la del 2011 del Nokia tune , és evident que ha canviat.

Sens dubte ajuda a reconèixer la marca.

Amb el so hi ha un poder de consistència molt important. Però hi ha el perill de sonar passat de moda, i no és el que volem. Els actius de so coneguts, com el soroll d'encendre un ordinador Mac o el de la 20th Century Fox, no han canviat. Han estat consistents i s'han convertit en icònics. I nosaltres volem ser això mateix, icònics. Hi ha marques que canvien tots els seus sons cada quatre o cinc anys, i no crec que sigui una bona estratègia.

Com impacta aquest actiu en les vendes?

Crec que alguna gent vol familiaritat. Així doncs, tenir una bona experiència de so en un mòbil, que és una combinació del disseny industrial, la part digital, els materials i la forma, és molt valorat. El que volem amb la consistència és un nivell de familiaritat. I s'aconsegueix. Per exemple, quan ets en un avió i s'han d'apagar els aparells electrònics, fins i tot a Europa sents molts sons[imita el d'un telèfon Nokia quan s'apaga], i això vol dir que hi ha molta gent fent servir Nokia.

¿I no ens quedem amb els sons que vénen de sèrie?

Un 5% o un 10% dels usuaris deixen el so predeterminat: no és tanta gent. Entre un 30% i un 40% el canvien per alguns dels que vénen instal·lats, i la resta hi posen la seva pròpia música. Això és una de les coses que més es valoren quan comparem Nokia amb els competidors. Gaudeixen amb la qualitat i la varietat dels sons. Parlant d'aquest en particular [assenyala l'iPhone que hi ha sobre la taula], em sorprèn com estan d'ignorats els continguts de so. Diguem que no estic gaire impressionat. És un dels nostres punts forts, un dels actius de Nokia.

I a banda dels clàssics, ¿inverteixen en innovació?

La majoria de sons canvien cada any, entre un 60% i un 80%.

Com es crea un so de mòbil?

Cada dissenyador ho fa d'una manera. Alguns comencen amb una melodia, d'altres amb un so i alguns amb un concepte. Un dels nostres dissenyadors va gravar el seu gat miolant. El va haver de perseguir durant dues hores al seu apartament. ¡I ara aquest gat és a tots els mòbils Lumia!

¿Es reconeix en les creacions que fa a Nokia?

Durant un temps feia la meva pròpia música, i era molt honest amb mi mateix. Però faig disseny de so des dels 17. El disseny de so és funcional i centrat en la gent. I fer la meva pròpia música és més expressar-me jo mateix. Mirant el meu equip, encara que estiguin dissenyant per a la gent, és fàcil reconèixer cadascun dels dissenyadors.

Quins tons agraden?

A l'Europa Occidental tenim la tonalitat global, però hi ha un to llatí, que té una connexió amb la música espanyola i sud-europea.

Com veu Nokia?

La veig des del disseny i crec que és extremadament creativa. És una de les organitzacions de disseny més grans del món. ¡Hi ha tantes àrees interessants! El més interessant d'utilitzar el so és que puc fer-ho gairebé tot, a Nokia. Crec que és un lloc genial on treballar.