Empreses 27/10/2013

La trampa de l'IPC: quant ha pujat el cistell de la compra?

Un estudi elaborat per l'empresa Tiendeo demostra que, tot i l'aparent davallada de la inflació, els preus dels aliments bàsics han pujat un 7,5% de mitjana en l'últim any

Christian De Angelis
3 min

El ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, va aixecar la polèmica fa uns dies en dir que els salaris al nostre país "estan creixent, però moderadament; no estan baixant". Davant l'evidència que no era cert (els salaris porten tres trimestres consecutius a la baixa), Montoro va haver de fer marxa enrere.

Per si fos poc, el seu discurs es produeix en un context de pèrdua de recursos econòmics dels treballadors, que, més enllà de la rebaixa de les seves retribucions, veuen retallat el seu poder adquisitiu a causa de la pujada de la inflació. L'IPC es va situar el 2012 en el 2,9% al conjunt d'Espanya, i en el 3,6% a Catalunya, que pateix de manera estructural una inflació més alta.

En els últims mesos, la inflació ha baixat i això ha alleugerit la pèrdua de poder adquisitiu dels treballadors espanyols. Al setembre, per exemple, l'índex de preus de consum (IPC) es va situar a Espanya en el 0,3%. No obstant, els aliments i les begudes no alcohòliques, la partida més important en el càlcul de l'IPC (el 18,26% de la cistella de la compra), van encarir-se un 2,5%.

Aliments més cars

Molt probablement, el lector no deu notar aquest baix augment en els preus, especialment si fa les seves compres d'alimentació als principals grups de supermercats que operen a Espanya. Segons Tiendeo, cercador especialitzat en l'agrupació de catàlegs i díptics dels principals grups de distribució per a la recerca d'ofertes, els preus dels aliments bàsics han pujat un 7,5% de mitjana en l'últim any.

"Aquesta xifra és la que resulta si comparem els preus dels productes de marca blanca que formen part de la cistella familiar bàsica de l'agost del 2012, abans de la pujada de l'IVA, amb els del setembre del 2013", assenyala Tiendeo.

En canvi, si una família tipus opta per comprar marques reconegudes, la pujada de la cistella bàsica de la compra (seguint les recomanacions de compra de l'Organització de Consumidors i Usuaris) arriba al 13,6%. A què es deu aquesta diferència tan pronunciada?

Els càlculs de l'INE es basen en una complexa metodologia en la qual es tenen en consideració diversos aspectes per garantir la representativitat geogràfica, poblacional i de la cistella de la compra. L'INE també procura que la mostra sigui representativa de totes les zones comercials i tipus d'establiment, tenint en compte els més importants en termes de vendes. En total, l'INE recull prop de 220.000 preus cada mes d'un conjunt de 33.000 establiments de tots els formats comercials, tot i que es para especial atenció a centres comercials, hipermercats i supermercats, "per la seva importància en volum de venda".

Pujada de l'IVA

La metodologia de l'estudi de Tiendeo.com és més senzilla: es basa en l'estudi dels catàlegs de 28 establiments comercials diferents, com Alcampo, Aldi, Bon Preu, Caprabo, Carrefour, Consum, Dia, El Corte Inglés, Eismann, Hipercor, La Sirena i Veritas. Eva Martín, consellera delegada de Tiendeo, es dedica a indexar els preus anunciats en els catàlegs i a comparar-los amb els de l'agost del 2012, abans de la pujada de l'IVA.

Així, mentre les estadístiques de l'INE comparen les dades del setembre del 2013 amb les del setembre del 2012, quan va entrar en vigor el nou tipus d'IVA, Tiendeo ha volgut comparar els preus de l'últim mes amb els d'abans de la pujada de l'IVA, és a dir, l'agost del 2012. D'aquesta manera, l'empresa constata que "tot i la promesa feta per les principals cadenes de supermercats de no traslladar la pujada de l'IVA als consumidors, al cap d'un any els preus dels aliments bàsics han pujat un 7,5% de mitjana", segons conclou.

stats