SERVEIS
ELENA FREIXA

Una torre de Babel barcelonina al servei de Google

Sellbytel presta serveis a grans companyies com HP i Mango i té 3.000 empleats, la majoria joves que busquen un segon Erasmus remunerat

Helena Guardans, presidenta de Sellbytel a Espanya / PERE VIRGILI Zoom

Una empresa de Nuremberg té el principal centre de treball a Barcelona: un exèrcit de treballadors, la majoria millennials àvids d’una feina que no els farà rics però que els regala l’oportunitat de passar un temps a la ciutat. És un dels arguments que fa servir Sellbytel per explicar com ha construït un imperi de més de 3.000 empleats, amb un 85% d’estrangers de 30 nacionalitats. Des de Barcelona, presten serveis a gegants globals com Google, HP, Mango i BBVA, per citar alguns dels clients més importants. Sellbytel és una empresa d’externalització de serveis, d’aquestes perseguides per la “mala fama”, admet Helena Guardans, que n’és la presidenta a Espanya.

29anysÉs la mitjana d'edat dels prop de 3.000 empleats que Sellbytel té a Barcelona

Sellbytel sap quin rol ocupa en el mercat laboral i el defensa: “Molts dels nostres treballadors acaben estudis molt diversos i fan una parada a Barcelona d’un any o més abans de pensar cap a on s’orienten”, explica Guardans. La mitjana d’edat, 29 anys, i el temps de permanència, 18 mesos, ho corroboren.

La falta d’experiència se supleix “amb motivació, ganes de passar-ho bé i una capacitat enorme d’aprendre les coses noves que requereix la feina”, explica l’empresària. Els sous oscil·len entre els 16.000 i els 21.000 euros anuals per a la majoria d’empleats rasos. “No som a l’escala salarial més baixa”, defensa Guardans, referint-se a la competència que els ronda al sector.

Però l’empresària defensa que la companyia no juga a la lliga dels que van a “rebentar preus”, sinó que aposta per la relació a llarg termini amb el client a canvi d’un “servei de qualitat”. “El preu continua sent importantíssim -confessa- però no és només comprar barat, l’important és comprar bé”. Sosté que l’externacionalització de serveis (outsourcing) ha evolucionat cap a una feina cada cop de més valor que moltes empreses deixen en mans de tercers com Sellbytel pel simple de fet que són “experts”.

L'origen de l'empresa és la companyia de serveis que va fundar Helena Guardans i que el 2001 va passar a formar part del grup alemany Sellbytel. En aquests 15 anys, el hub de Barcelona ha passat de 60 empleats a més de 3.000. La mateixa empresària atribueix el mèrit a un cúmul de factors en què la marca Barcelona ha sigut essencial i ha ajudat a trobar tot tipus de perfils i poder filar prim: “Per a Suïssa no utilitzem un alemany ni per a Brasil un portuguès”.

Només una nacionalitat se li ha posat difícil: els alemanys. “No en trobem perquè allà hi ha molt poc atur”, sosté. L’empresa acaba de posar en marxa un pla pilot que permet teletreball allà on trobin un perfil que encaixa: les Balears.

A nivell intern, Barcelona competeix amb els centres de serveis de Varsòvia, Dublín o Praga, però cap té “els atractius de Barcelona”. Parla del mar, però també de qualitat de vida i serveis: “Cal treballar per no perdre-ho, perquè de vegades el més valuós és el més fràgil”. La facturació de Barcelona l’últim any va escalar un 20%, per a 110 milions d’euros. Aquest any preveu un augment més moderat, d’un 5%, perquè la majoria dels grans contractes ja estan funcionant.

A les plantes del principal edifici que ocupa Sellbytell a la Diagonal -a tocar de la plaça de les Glòries- els treballadors estan dividit per sales identificades pel client per a qui estan treballant (el punt del Google Maps, el logo de HP) i seuen en equips que són illes sovint dedicades a un mercat concret. “Procurem que espanyols i italians estiguin ben lluny”, bromeja Guardans.

Quan hi ha una avaria en un dels serveis d’ e-commerce, per exemple, els telèfons embogeixen i el idiomes es barregen per atendre els usuaris, que poden ser empreses (com en el cas de Google) o usuaris finals. També hi ha exigència, sobretot a l’àrea de vendes, formada per equips comercials que col·loquen productes del client. En els equips de vendes, l’objectiu és d’un milió de dòlars per persona al trimestre.