EL PERSONATGE
VICENÇ MOLINÉ

Una tisora britànica per retallar a Iberia

El conseller delegat d'IAG, Wille Walsh, està acostumat a negociar amb sindicats i guanyar. Obstinat i resolutiu, ha posat el seu punt de mira a Iberia amb la intenció de fer-la rendible

El conseller delegat d'IAG, Wille Walsh / ANTHONY GARNER Zoom

En una empresa, el conseller delegat és el càrrec amb la màxima capacitat executiva. Potser per aquest motiu, el màxim responsable de British Airways, William Walsh, Willie per als amics, es va reservar el càrrec i va deixar la presidència d'International Airlines Group (IAG) al seu homòleg d'Iberia, Antonio Vázquez.

Walsh és un home d'acció que ha viscut el negoci de les aerolínies des de les seves arrels. Nascut a Dublín l'any 1961, amb 17 anys va entrar a treballar com a pilot a l'aerolínia irlandesa Aer Lingus. Al mateix temps, va cursar un MBA al Trinity College de Dublín, una formació que li va servir per passar de la cabina als despatxos de l'aerolínia. Decidit i resolutiu, va ascendir en l'empresa fins a convertir-se en el conseller delegat l'any 2001.

'Slasher' Walsh

Quatre anys més tard va ser contractat com a director executiu per British Airways, on va arribar amb l'encàrrec de modernitzar l'empresa i el malnom de Slasher Walsh, més o menys Walsh el retallador. I va fer mèrits per mantenir-lo. Tot just arribar, va suprimir més d'un terç dels directius de l'empresa, que arrossegava una estructura sobredimensionada de l'època en què era una empresa pública.

L'arribada de la crisi i la lluita per mantenir l'empresa sense pèrdues han reforçat la seva imatge de persona obsessionada a abaratir costos. Ha arribat a proposar als treballadors que s'agafin un mes sabàtic o renunciïn al sou d'un mes en benefici de l'empresa. Ell va predicar amb l'exemple al juliol. Tot i els oferiments, de la seva època de líder del sindicat de pilots en va transcendir una frase que defineix la seva actitud a l'hora de negociar: "Un home raonable no té res a fer en una negociació". Persones que el coneixen han assegurat a les pàgines del Financial Times que Walsh busca l'enfrontament per treure benefici dels tractes, fins al punt que arriba a intimidar els seus interlocutors.

Això és el que devia passar, al febrer, quan en una reunió amb el comissari de Competència de la UE, Joaquín Almunia, Walsh gairebé acaba amb les aspiracions de British Airways d'adquirir l'empresa de transport aeri BMI. El conseller delegat de British Airways va anar a Brussel·les per tancar l'operació, però, segons funcionaris presents en la reunió, l'actitud de Walsh, disposat a fer molt poques concessions, va molestar molt Almunia i la reunió es va acabar en 15 minuts, fet que va forçar els directius de British Airways a rectificar per tancar l'acord.

Xocs amb les autoritats

En una versió menys mediàtica que Michael O'Leary, el seu compatriota i homòleg de Ryanair, Walsh està acostumat a menystenir les autoritats públiques que posen traves als seus plans. Així, es va atrevir a afirmar públicament que el primer ministre britànic, David Cameron, "està massa ocupat aplaudint i cridant en els Jocs Olímpics per preocupar-se dels afers importants".

Darrere la retallada d'un 23% de la plantilla d'Iberia s'hi intueix la mà de Walsh, que per ara ha ignorat la crida del ministeri de Foment a negociar les retallades i sembla disposat a xocar frontalment amb sindicats com el poderós Sepla. 4.500 acomiadats són la carta de presentació de Slasher Walsh a Espanya.