REFLEXIÓ

Les 'telecom' xineses esdevenen competidores globals

En l'última edició del Mobile World Congress (MWC) va quedar palesa l'empenta de les operadores xineses enfront de les europees. Segons un estudi d'Arthur D. Little, la capitalització en borsa dels cinc grans grups europeus, Vodafone, Telefónica, Deutsche Telecom, France Télécom i Telecom Italia, amb prou feines supera la de China Mobile. El gegant xinès tenia al gener 715 milions d'abonats i controla el 30% del mercat interior, per davant de China Unicom i de China Telecom. Els internautes xinesos són 600 milions i el 75% accedeixen a internet a través del mòbil.

La Xina té tres grans operadores, i els Estats Units, quatre, mentre que a Europa n'hi ha unes 140. Aquesta fragmentació comporta una capacitat d'inversió en R+D més petita, que en frena el creixement enfront dels competidors nord-americans i asiàtics. L'impuls innovador asiàtic es va manifestar l'any 2012 amb el nombre més gran de patents registrades a l'Oficina Europea de Patents, amb seu a Munic. Per tal de corregir aquesta tendència, augmenten les pressions sobre Brussel·les per crear un espai europeu de telecomunicacions on s'harmonitzin els marcs legals i les tarifes per als seus 450 milions d'usuaris.

Les empreses xineses creixen amb el suport polític i financer del govern xinès, que fa maniobres perquè acaparin la potent demanda nacional. Lenovo, Coolpad, ZTE i Huawei ocupen quatre dels cinc primers llocs. Els segueix la sud-coreana Samsung, molt valorada pel consumidor xinès. En canvi, Apple ha quedat desplaçada fins al sisè lloc. Les marques japoneses ja fa temps que han perdut força davant de les sud-coreanes.

Huawei, el tercer fabricant mundial de mòbils, aspira a ser el número 1 si supera Apple i Sam- sung. A Barcelona, va presentar l'Ascend P2, amb un mòbil més ràpid que l'iPhone d'Apple i el Galaxy S3 LTE de Samsung. Les marques xineses amb una tecnologia millorada, a preus barats, estan conquerint el món.

Professor de la facultat d'Esade i autor d''Asia marca el rumbo' (Dèria Editors)