TRANSPORT
ELENA FREIXA
Barcelona

El clan del taxi elèctric estrena apli a Barcelona

Els taxistes dels primers 11 vehicles elèctrics Nissan s’uneixen a la plataforma Taxiecològic, que permet als usuaris fer reserves amb dos clics

El clan del taxi elèctric estrena apli a Barcelona / I.V. Zoom

Si has de demanar un taxi per moure’t per l’àrea metropolitana de Barcelona ja pots triar que sigui 100% elèctric i reservar-lo des del mòbil. La flota d’11 furgonetes NV200 que circulen per la ciutat ha unit forces per incorporar-se a la plataforma Taxiecològic, una aplicació mòbil que fins ara només incloïa oferta de taxis híbrids, però que ara s’expandeix també cap a la mobilitat 100% elèctrica. L’usuari pot, amb només dos clics, demanar un trajecte des d’on sigui i seleccionar un d’aquests vehicles verds sense cap sobrecost perquè les tarifes estan regulades, subratlla Carles Casanovas, que és el primer taxista que va comprar-se la NV200 elèctrica quan es va homologar fa un any i mig.

Els taxistes -tots autònoms- fa temps que van fundar una web, però reconeixen que el boom de l’aplicació mòbil s’ha notat. L’aliança amb la plataforma de mobilitat híbrida, impulsada per Toyota amb el seu Prius, és beneficiosa per a totes bandes: “Ells ens aporten infraestructura i una plataforma que permet fer reserves, crear comptes per a empreses..., però nosaltres contribuïm a donar a la plataforma notorietat perquè concentra tot el taxi ecològic a la ciutat, tant híbrid com elèctric”, afegeix Casanovas.

Oportunitat d'or per reendollar el cotxe elèctricDesprés d’un any i mig amb la NV200 elèctrica, Casanovas defensa que és una opció del tot rendible per fer de taxista a la ciutat. Reconeix que factura “un 15% menys fent les mateixes hores” perquè d’aquí s’ha de descomptar una hora i mitja de pauses per recarregar en alguns punts de la xarxa pública instal·lats a Barcelona. Però a final de mes els seus ingressos no han baixat, perquè estalvia en combustible i en manteniment del cotxe, que és gairebé “nul”. “Abans gastava 30 euros de benzina al dia, ara són 30 euros de llum extra al mes per carregar el cotxe a la nit”, resumeix.

Sí que reconeix que els 11 punts de recàrrega de la ciutat van més cotitzats perquè la flota ha crescut. “Ara no només hi ha taxis sinó també motos, repartidors, flotes d’algunes empreses, i de vegades sí que pots trobar que el punt de recàrrega està ocupat”, admet. La saturació, però, no és el principal problema perquè la majoria de vehicles tenen prou autonomia per aguantar tots els trajectes diaris sense necessitar càrrega extra. No passa el mateix amb els taxis: “Quan algú aixeca el braç no saps on voldrà que el portis, així que no pots estar amb la bateria gairebé al límit”, diu. Es queixa que el principal problema en els punts de recàrrega és el mal ús que en fan alguns conductors, que es pensen que és “un aparcament gratuït” i hi deixen el vehicle més temps del compte. “Estem treballant perquè els punts de recàrrega limitin el subministrament a 30 minuts, no com ara, que són il·limitats i alguns ho aprofiten per fer-hi càrrega llarga”, lamenta.

Casanovas va ser el primer que va anar a trucar a la porta de Nissan per demostrar al sector del taxi, “immobilista i tancat”, que fer el salt és possible. Ara són els convençuts per motius mediambientals els que hi aposten, diu, però l’interès creix al sector a mesura que es van donant facilitats com aparcament gratuït, peatges bonificats i avantatges en impostos.