Ignasi Cusidó:“No ens obsessiona la productivitat; el futur de la indústria és la flexibilitat”

director general de Lamp Lighting, especialitzada en sistemes d’il·luminació arquitectural

Marc Amat
2 min
Ignasi Cusidó:“No ens obsessiona la productivitat;  el futur de la indústria és la flexibilitat”

La seva empresa va néixer el 1972 com un modest negoci local i ja exporta prop del 70% de la producció.

Les coses han canviat molt des d’aleshores. De fet, la història de Lamp Lighting és força anterior al 1972. Als anys 50, el meu avi va obrir una botiga de material elèctric al centre de Terrassa, que van heretar el meu pare i dos germans seus. Al cap d’uns anys, però, van decidir tancar el negoci. De totes maneres, el meu pare va seguir vinculat al món de l’electricitat treballant com a representant d’un fabricant de Saragossa. Quan aquesta empresa també va decidir abaixar la persiana, va adonar-se que tenia una cartera de clients que podia aprofitar i va decidir fundar Lamp Lighting. L’any 2002 vaig entrar al negoci. Avui en dia facturem 27 milions d’euros anuals i som l’empresa d’il·luminació arquitectural europea amb més implantació a l’Amèrica del Sud.

Han nascut a Terrassa i s’hi han fet grans. ¿Encara continuen fabricant-ho tot aquí?

Teníem una petita unitat industrial a la Xina que ens proveïa part del procés de producció, però hem decidit tancar-la a finals d’aquest any. La competitivitat al sector ha augmentat molt aquests últims anys i els terminis de lliurament han de ser molt breus. Estem tornant a nacionalitzar els proveïdors.

¿Creuen que és una tendència global?

Sí. El sector evoluciona a una velocitat vertiginosa, i a les empreses que no tinguin un grau elevat d’adaptabilitat no els serà fàcil sobreviure. Hem de crear indústries flexibles i, per fer-ho, cal nacionalitzar els proveïdors i eliminar tants intermediaris com sigui possible. En el nostre model de negoci, la proximitat és clau, per això hem optat per convertir-nos en una empresa integrada: ho fem tot en un sol edifici. Fabricar els 2.000 productes del nostre catàleg a Terrassa ens permet guanyar en rapidesa i flexibilitat, ja que podem adaptar qualsevol producte a les necessitats específiques de cada client sense problemes. No ens obsessiona la productivitat; el futur de la indústria passa per la flexibilitat.

En tan sols deu anys han viscut dos episodis complicats: la crisi econòmica i el boom sobtat de la tecnologia led. Com se n’han sortit?

Les dues crisis van arribar alhora. Vam patir molt. Amb la crisi econòmica, la facturació de Lamp Lighting al mercat espanyol es va desplomar gairebé un 70%. Per sort, ja estàvem exportant un 30% de la producció -un percentatge molt superior al de la competència local- i ràpidament vam decidir duplicar la inversió prevista per internacionalitzar-nos encara més. Les empreses que no ho van fer van quedar molt tocades. Alhora, l’arribada de les leds va fer que haguéssim de renovar a marxes forçades tots els nostres milers de productes, amb els costos que això comportava: fa cinc anys aquesta tecnologia no existia, i ara un 60% dels nostres dissenys ja són de leds. Qui no s’hi va adaptar va quedar fora del mercat.

Tenen Amèrica del Sud com un dels principals mercats.

Exacte. Arran de la crisi a Espanya vam optar per obrir filials a Xile, Colòmbia i Mèxic. Era un mercat que estava a l’alça. De fet, ara estem creant la il·luminació de la nova línia de metro de Santiago de Xile. Un 30% de la nostra facturació prové de projectes fets a mida com aquests, hem de ser flexibles.

stats